Katarina

    Hej, Jag har utländsk gymnasieutbildning från Serbijen. Jag undrar om jag är behörig att söka socionom utbildning med mina betyg. Jag har laddat upp betygen på Antagning och ni kan titta på dom där. Vilka ämne ingår i grundläggande behörighet för att vara behörig till socionomprogrammet. mvh Katarina

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Katarina!
    om du gjort ansökan till socionomprogrammet och laddat upp dina betyg (för utländska betyg behöver du också ladda upp bedömning från UHR, alltså utlåtande från universitets- och högskolerådet om du har grundläggande behörighet och i vilka kurser du har särskild behörighet), kommer du få svar från Antagning.se om du är behörig eller inte. Om du är behörig, kommer du delta i konkurrensen om utbildningsplats.

    Grundläggande behörighet är exakt densamma för alla högskoleutbildningar i Sverige.
    Särskild behörighet till socionomprogrammet består av godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 2 (eller gammal kurs Matematik B) och Samhällskunskap 1b (eller gammal kurs Samhällskunskap A).

    Om bedömning av utländska betyg var god se uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning