M
    Hej
    jag går första året på naturprogrammet och vill gärna byta till samhäll efter 1,5 termin eftersom jag tycker att det känns inte bra med natur längre.
    Jag har nu ändrat mig och vet vad jag kommer bli i framtiden så det är därför att jag vill byta till samhäll nu, men min fråga är att om man kan byta till samhällsprogrammet efter 1,5 termin utan att gå om!

    Jag skulle bli glad om någon svarar så fort så möjligt.
    Tack för svaret på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mahdi,

    jag råder dig lägga in ansökan till Sahällsvet.programmet till åk1 till hösten, dvs söka om på nytt.

    Och samtidigt fråga rektorer på samhällsvet.programmet på alla de skolor dit du kan tänka dig du vill byta till - om de har plats och om de kan i så fall ta in dig.

    Det är inte förbjudet att byta program och många elever gör det. Men det är inte en rättighet. Du är beroende av att för det första PLATS FINNS. Finns det ingen plats, kan man inte komma in som en ny elev.

    Det är endast att konkurrera om plats till åk1 via gymnasieantagningen som är Elevens Rättighet.

    Om du inte kan byta utan att förlora ett år och inte vill gå om åk1 på samhällsvet.programmet - kan du på Naturvet.programmet läsa inriktning "naturvet. och samhälle"<< som skiljer sig inte så mycket från samhällsvet.programmet. Och du kan också välja kurser inom programfördjupningen och individ.val som är samhällsvetenskapliga kurser - på så sätt kommer ditt examensbevis från naturvet.programmet likna de examensbevis som eleverna får på samhällsvetenskapsprogrammet.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    ANNA