Zara
    Hej!

    Jag undrar hur jag går tillväga för att bli översättare. Vad krävs för att komma in på programmet?
    • Anna : Tänk på att de flesta Översättare ej har fastanställning med månadslön utan "jagar" uppdrag - några timmar här och där.... det är svårt att försörja sig som översättare, speciellt i början av sin karriär; har en väninna som försökte bli översättare på heltid, hon har flera språk mycket-mycket bra och har många högskolepoäng inom de språken... men hon gav efter några år upp, då hon ej kunde veta vad hon skulle få i lön (eller om hon skulle få någonting i lön över huvudet taget) nästa månad. :(
    • : Har hört detta och med den faktan så känns det mest omotiverande just nu.. Får väl kolla in andra liknande jobb!
    • Anna : Om du gillar språk - kika gärna på Språkyrken: https://www.framtid.se/yrke/sprakyrken

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Zara, se gärna info om >> Kandidatprogram i Språk och Översättning på TÖI. Användbar info kan också finnas i yrkespresentationen Översättare >www.framtid.se .

    Kandidatprogram i Språk & Översättning är en Högskole-utbildning, och det krävs därför Grundläggande behörighet; som Särskild behörighet kräver de alltid godkänt betyg i Engelska 6 /eller i en motsvarande gammal kurs Eng B/ + för vissa språk krävs det ytterligare ett betyg i "det språket" - ex. för inriktning Italienska - krävs det godkänt betyg i Italienska 2; och för inriktning Franska - i Franska 3.

    Liselotte
    Julia SYV på FrågaSYV

    hejsan, vi fick nu svar från TÖI >>>, som lyder:

    "Man kan även läsa kurserna som TÖI erbjuder inom kandidatprogrammet i språk och översättning som fristående kurser. På så sätt kan man läsa kurserna även med andra språk (i princip vilket språk som helst) och man kan så småningom ta ut en kandidatexamen i översättningsvetenskap. Behörigheten till den första kursen, Översättning I, är 60 hp i ett och samma språk (det behöver inte vara det språk som man sedan väljer att läsa utbildningen med).
    Vänliga hälsningar".