Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Eva,
    för att kunna jobba som truckförare behöver du ta truckkort. Det fick flera olika utbildningsvägar till att bli truckförare. Du får gärna kika på stycket UTBILDNING i yrkespresentationen på framtid.se/yrke/truckforare

    Inom komvux brukar truckutbildningar heta "Truck" eller "Truckutbildning" eller "Truckförare" men även andra namn på kurspaketen som leder till möjlighet att ta ut truckkort kan förekomma. Det är alltså ett Kurspaket där ordet "truck" finns med som du bör söka till. Hittar du inte i utbudet på komvux i din kommun, fråga de som jobbar på komvux i din kommun. Det kan hända att din kommun inte erbjuder någon truckutbildning. Det är inte obligatoriskt för komvux att erbjuda truckutbildning. Din hemkommun (den kommunen där du är folkbokförd) kan förhoppningsvis, i så fall, köpa den kursen för dig hos en annan kommun inom pendlingsavstånd för dig. Det är dock inte din rättighet. Komvux kan avslå ansökan om Interkommunal ersättning och du kommer i så fall inte antas på komvux i en annan kommun.

    Inom ungdomsgymnasiet finns bland annat följande kurser:
    Truckteknik, 200 poäng, som bygger på kursen mobila maskiner – system- och diagnosteknik 2.
    Mobila maskiner – system- och diagnosteknik 2, 100 poäng, som bygger på kursen mobila maskiner – system- och diagnosteknik 1.
    Mobila maskiner – system- och diagnosteknik 1, 100 poäng, som bygger på kursen mobila maskiner – hydraulsystem.
    Mobila maskiner – hydraulsystem, 200 poäng, som bygger på kursen mobila maskiner – kraftöverföring.
    Mobila maskiner – kraftöverföring, 100 poäng, som bygger på kursen lastbilar och mobila maskiner – förbränningsmotorer.
    Lastbilar och mobila maskiner – förbränningsmotorer, 200 poäng, som bygger på kursen lastbilar och mobila maskiner – service och underhåll 2.
    Lastbilar och mobila maskiner – service och underhåll 2, 100 poäng, som bygger på kursen lastbilar och mobila maskiner – service och underhåll 1.
    Lastbilar och mobila maskiner – service och underhåll 1, 100 poäng, som bygger på kursen lastbilar och mobila maskiner – basteknik.
    Lastbilar och mobila maskiner – basteknik, 100 poäng, som bygger på kursen lastbilar och mobila maskiner – verkstad och elteknik.
    Lastbilar och mobila maskiner – verkstad och elteknik, 100 poäng, som bygger på kursen fordonsteknik – introduktion.
    Fordonsteknik – introduktion, 200 poäng bygger på "allmän grundskolekompetens".
    ***
    Det är en stor fördel att även kunna reparera truck, om den går sönder, därför råder jag dig att fundera över att förutom truckkort även försöka bli en truckreparatör.