Andre
    Hejsan! Jag går i 9an just nu och har tänkt/valt att gå i ekonomi i Thoren eller Tumba. Men det allra mesta jag vill är att jobba i och bo i USA. Och självklart med ekonomi, tex kontor, olika typer av bank jobb och bla bla. Men vi säger att jag gått klart gymnasiet och därefter högskolan, hur tar jag mig till USA? Kan du förklara för mig vad är det jag behöver plugga göra för att komma dit. Se inte detta som en dröm för en vanlig unge, utan det här ska ske och jag gör allt för att det ska :)

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, härligt att du har en dröm och att du har bestämt dig för att målmedvetet kämpa för den! Ett steg på vägen är ju även att du ringat in ditt intresseområde. Många som går på gymnasiet gör studieuppehåll och åker ofta till just USA för att gå High School där. Det kan ju vara en jättebra idé om du har möjlighet att göra det - då är du ju på plats och kan undersöka läget för vidare jobb/studier i USA.

    Jag är dessvärre ingen expert på arbetsmarknaden för just svenska ekonomer i USA - min expertis är begränsad till just svenskt gymnasium, högskola/arbetsmarknad men en gissning är att många svenska banker/bolag med bas på olika platser i USA kan kanske vara ett alternativ för dig när du är klar ekonom.

    Här kommer lite länkar som kanske kan ge dig lite nyttig info. Jag länkar dig även till en artikel om en tjej som från att satsat på ridsport och hästar plötsligt sadlade om och jobbar nu som ekonom i USA.

    http://www.utlandsjobb.nu/att-jobba-i-usa/

    http://www.studin.se/jobba-utomlands/jobba-i-usa-arbeta-i-usa/

    http://op.se/sport/1.5429626-julia-valde-bort-os-for-toppjobb-pa-manhattan

    /Lena, Syv