mansoora
    hej!
    jag vill att få A i alla kurserna i gymnasiet men när jag tänker på det så det verka svårt men t.ex. om jag få c eller B i betyg få jag säga till min lärare att om jag kan höja mina betyg till A? jag kan tänka mig att man kan höja sina betyg på något sätt jag menar inlämning eller extra uppgifter , stämmer det??
    tacksam för svar
    • Peter : Bra att du strävar efter högre betyg! Kämpa på.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Jag förstår att du har höga ambitioner och vill få höga betyg, helst vill du få A-betyg i alla kurser på gymnasiet. Det finns elever som uppnår alla A-betyg i alla kurser på gymnasiet, men de är inte många.

    Hur man höjer sina betyg är det lärare i varje kurs som kan bäst svara på. Det är inte samma färdigheter som krävs för att få högt betyg i Idrott&hälsa och i Matematik.
    Att få höga betyg i språk kräver inte samma kunskaper som att få höga betyg i Naturkunskap.
    Det är, alltså, på OLIKA SÄTT - som man kan få bättre kunskaper och därmed högre betyg i de OLIKA kurserna.

    Ett bra sätt att gå tillväga är att be läraren om återkoppling (feed back) - kontinuerligt under kursens gång. Sedan är det självklart att du bör ha högt närvaro och göra alla hemläxor och hålla alla "dead-lines" för inlämningsuppgifterna.

    Jag råder dig läsa igenom vår sammanställning Tips om Studieteknik på den här sidan: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik
    Testa de olika metoderna och få fram på vilket sätt JUST DU lär dig bäst.

    Önskar dig lycka till med dina studier!
    ANNA