magnus
    Hej jag går i gymnasiet och jag skulle vilja ha ett extrajobb på tex helgdagar och jag undrar vart kan man söka extrajobb jag har kollat runt men hittar inget det ska helst vara i trollhättan

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Magnus,

    kika gärna på www.framtid.se/yrke/extrajobbare

    och jag måste erkänna att det är svårt att ge dig konkret hjälp med ditt "problem"; tyvärr kan vi här på Fråga syv endast förklara varför det är svårt att i din situation få jobb och kan för övrigt endast bistå med "hjälp" i form av några råd, som förhoppningsvis blir till hjälp.

    Varför det är svårt att få första jobbet?
    ... jag ser att du är 16 år och med det kan ännu inte ha fått körkort. Att inte ha körkort är en stor begränsning, därför att många jobb kräver att man har körkort.
    I Trollhättan ser jag idag, den 7 jan.2018, ca 300 lediga jobb i AF´s platsbank>>, men de flesta kräver kvalifikationer, som du ännu inte har - ex. en högskoleutbildning.
    Det kan vara (och ofta är) extrasvårt att hitta jobb när man är under 18 år, inte har lärt sig ngt. yrke och inte har tidigare arbetslivserfarenhet.

    Hur får man sitt första jobb?
    Det är ofta via personliga kontakter som du själv eller någon i din familj har, som man får sitt första jobb - extrajobb eller sommarjobb.
    Ett annat sätt är att börja som Reklamutdelare eller säljare av Jultidningar, kakor eller någon annan tidning/magasin. Erbjudande om sådana jobb dyker upp i annonser på internet, i tidningar eller kommer som reklamblad hem till bostaden. Det är ofta rätt dåligt betalt; man får rätt mycket "motion för pengarna", dvs man får dela ut många tusentals reklamtidningar för att tjäna några få hundralappar. Det första jobbet är ofta mer eller mindre endast "inkörsport" in i arbetslivet, dvs man blir absolut inte rik på det jobbet, men man får arbetslivserfarenhet, ngt. att skriva in i sin CV och personliga kontakter/referenser som hjälper när man söker andra jobbet sen.
    Ännu ett sätt att få sitt första helg-extrajobb är att vara aktiv inom idrottsföreningen, i så fall kan man avancera till att bli domare för matcher för knatte-lagen, vilket kan ge några hundralappar under en helg (dock är det inte varje helg).