Sara

    Hej! Jag vill läsa en kurs i en annan kommun som min hemkommun har kursen, jag vill inte läsa i min hemkommun. Jag har ansökt kursen i annan kommun men min hemkommun har inte godkänd. Jag undrar min hemkommun kan man tvinga att läsa kursen i hemort?

    • Mikael : Om kursen ges i din hemkommun, varför vill du läsa i en annan kommun? Det är ju samma kurs. Om du bor så att det är svårt att pendla till skolan i din hemkommun, se om kursen du vill läsa finns på "flex" eller på distans, i så fall behöver du kanske inte alls pendla till skolan, eller i alla fall inte så ofta, inte varje skoldag.
    • Sara : Kursen är på distans och det 5 veckor och det finns i min hemkommun också på distan men på 10 veckor jag tycker inte om skolan för att de hjälper inte så mycket.
    • Mikael : Är du säker på att du kommer tycka om skolan i den andra kommunen bättre? Oavsett, så kommer du tyvärr inte bli antagen om inte din kommun förbinder sig att betala för den kursen. Jag tycker du bör klaga till rektorn på komvux ang.kvalitet i undervisningen, alltså om du kan bevisa att du fick för lite hjälp av lärarna …

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    jag gissar på att din fråga handlar om att läsa en kurs på Gymnasial nivå i en kommun där du inte är folkbokförd. Och i så fall är svaret - nej, du har inte rätt att läsa gymnasiekurser på Komvux i en annan kommun. Din hemkommun kan (om de vill) godkänna den Interkommunala förfrågningen om betalning (alltså förbinder sig din kommun i så fall att betala för din undervisning till den andra kommunen) men ofta väljer kommunerna att svara Nej på de förfrågningarna. Orsaken är ofta ekonomisk, nämligen att kommunen anser sig inte ha råd att betala för din undervisning. Du kan överklaga men jag tror inte det leder till ett förändrat beslut. Jag känner många fall där personerna har klagat på avslag i en Interkommunal fråga men känner inga fall där beslutet blev förändrat.