Anna
    Hej

    Jag blev antagen vid första urvalet till Europaprogrammet med inriktning ide och lärdomshistoria vid Göteborg universitet, kände mig väldigt glad men blev lite orolig för vad man kan jobba efter? och om man kan hitta ett jobb efter den utbildningen?.
    Vad kan den inriktningen ge för jobb?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    med vilken högskoleutbildning som helst kan man få jobb som Utredare på en Myndighet, ex. på försäkringskassan; eller att få jobb som Arbetsförmedlare >> eller som "medarbetare" i diverse olika projekt...

    men om du menar konkreta/specifika jobb som man kan få just efter det programmet som du kom in på - så föreslår jag att du mailar till [email protected] - till studievägledare på just det programmet, som förhoppningsvis kan ge svar på var deras f d studerande arbetar idag... Annars, så brukar man på utbildningarnas hemsidor hitta info "Efter examen" - med exempel på vilka jobb man kan få... jag hittar inte på GU´s hemsida just den info... antingen är den svår att hitta eller så finns den inte där nu. Se om du hittar... men annars så försök få svar från dem som jobbar just på den utbildningen.

    Länktips: yrke/akademiker.

    Lycka till!

    ANNA

    Hej igen, fick idag svar - var god läs nedan:

    Det finns relativt utförlig beskrivet vad den nämnda utbildningen kan leda till för arbeten och inom vilka sektorer här >>
    På sidan finns också en alumnrapport som är full av intressant läsning var tidigare studenter arbetar.
    Oavsett vilken inriktning man läser med så får man en bred generell utbildning men inriktningen ger spets och den ska man välja utifrån intresse. Om man väljer idé- och lärdomshistoria får man ju t.ex. fördjupade historiska kunskaper (värdefullt var man än jobbar) liksom verktyg och perspektiv som gör att man, bland mycket annat, blir en mycket god analytiker, både historiskt och i samtiden.
    På denna sidan >> har vi samlat information om var man kan arbeta som humanist, vilka kompetenser man får mm och var de efterfrågas.

    Hoppas ovanstående gav lite vägledning...

    Daniel SYV

    Hejsan, fick nu svar från Statsvetenskapliga institutionen/Department of Political Science
    vid Göteborgs universitet/University of Gothenburg; var god läs det nedan:

           "Europaprogrammet är en generalistutbildning och ger en stor variation av möjligheter inom arbetsmarknaden mycket beroende på vad studenten själv vill inrikta sig mot. Valet av profilämne är inte det som definierar Europavetarens karriärutveckling. Profilämnet ger en bredd och nyans men Europavetaren kan arbeta inom många olika verksamheter där profilen ofta ger en viss tyngd. Det kan det t.ex. handla om att ha en av rollerna nedan men att analysera utifrån ett idéhistoriskt perspektiv eller på annat sätt ha detta perspektiv med sig i arbetet. Här nedan följer en del uppgifter/yrkesroller som f d studenter har när de börjar arbeta efter Europaprogrammet:

    Administratör
    Handläggare
    Politiskt sakkunnig
    Utredare
    Verksamhetsutvecklare
    Projektledare/koordinator
    Kommunsekreterare
    Internationell samordnare/sekreterare
    Förtroendevald (se Framtid.se/yrke/facklig-fortroendeman)
    Forskningsassistent
    Informatör
    Planeringsledare
    Forskare

    Här kommer en lista över vanliga arbetsplatser för en Europavetare:

    Kommuner
    Universitet
    EU
    Departement
    Fackförbund
    Tidningar/Media
    Internationella organisationer
    NGO:s
    Myndigheter
    Ambassader
    Politiska partier
    Revisionsbyråer
    Konsultbyråer
    Kommunikationsbyråer
    Privata företag

    Med vänliga hälsningar/ Best regards"
    D: