Amira
    Jag går estetiska programmet, musik, piano.
    Jag läser 2 kors i bild, bild och form.
    Vill hitta jobb efter gymnasiet som har nåt att göra med att måla och rita eller forma.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jobb inom konst är i Sverige, för det mesta, är ett icke-reglerat område; det betyder att det är arbetsgivare som bestämmer vem som får jobbet och man kan få jobb eller uppdrag med diverse olika utbildningar och även utan någon specifik utbildning. Har man talang och lyckas skaffa sig de rätta kontakterna + får lite tur med sig, så kan det gå jättebra! Och, tvärtom, men lång och gedigen utbildning inom konst kan man gå arbetslös.
    Ett yrke som (helst) kräver legitimation som ligger "inom konst" är Bildlärare, Musiklärare och lärare inom andra estetiska ämnen. Vill man jobba som lärare, ska man helst ha lärarlegitimation från skolverket men när det är lärarbrist kan man få jobb även utan lärarexamen och lärarlegitimation.
    Du får jättegärna sökan alla jobb eller uppdrag som du finner vara av intresse. Kan tyvärr inte säga hur stor chans du har att vinna i konkurrensen om jobben för att det går på förhand inte veta vilka andra (dina konkurrenter) som kommer att söka samma jobb.
    Ofta är det lättare att få jobb om man har en eftergymnasial utbildning med rätt inriktning/innehåll.
    Du får gärna kika på yrkeshögskoleutbildningar (de är kortare och mer praktiska, jämfört med "liknande" universitetsutbildningar); nedan finner du snabblänkar till utbildningarnas presentationer:
    utbildning/uddevalla-yrkeshogskola/skräddare
    utbildning/dacapo-mariestad/kulturmalare-traditionellt-byggnadsmaleri
    utbildning/nackademin/forpackningsutvecklare-designer
    utbildning/hantverksakademin/laerlingsutbildning-inom-traditionellt-hantverk
    utbildning/nordiska-textilakademin/internationell-designer-inom-textil-mode-funktion
    utbildning/malmo-tillskararakademi/designer-produktutvecklare-3d-kompetens

    Studie- och yrkesvägledare