Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    för att bli legitimerad lärare måste du ansöka om legitimation hos skolverkets avdelning för lärarlegitimationer och du får därifrån svar om du kan få legitimation direkt eller om du måste komplettera med fler studier. Jag tänker på den "pedagogiska aspekten"; lärare är inte bara kunnig inom sitt ämne men måste också lära sig lära ut sitt ämne och jag vet inte om du läste pedagogik och didaktik inom din utbildning.
    Vidare är det så att när det är lärarbrist så kan skolorna anställa nästan "vem som helst" i alla fall tillfälligt, t.ex på ett läsår. Givetvis är det bättre om läraren är "behörig" (alltså har rätt utbildning och legitimation från skolverket men sådant tar tid att få och när det är akut lärarbrist så kan man inte vänta i flera år på att personen ska bli behörig lärare).
    Mina råd till dig blir att du kontaktar studievägledare på lärarhögskolorna, att du gör ansökan om legitimation hos skolverket + att du samtidigt också söker jobb som "obehörig lärare". Jobbar man i några år som obehörig lärare kan man sedan få hjälp att bli behörig genom något projekt som t.ex VAL (vidareutbildning av Lärare).

    Studie- och yrkesvägledare