Amanda

    Hej, jag går i 3an på gymnasiet och har tidigare gått som lärling. Nu kommer jag inte längre gå som lärling utan "tenta av" mina kurser tidigare. Detta gör att jag endast går i skolan 2 dagar I veckan. Anledningen till detta är fysiska besvär som gör att jag inte kan vara på APL plats, det finns röntgen material m.m som styrker detta. Därav har vi valt att avsluta lärlingsdelen och tenta av kurserna tidigare. Men nu har jag blivit erbjuden heltidsjobb på mitt extrajobb med början om 5 v (alltså innan studenten) och jag skulle väldigt gärna vilja ta detta. Arbetsplatsen kan anpassa på så sätt att jag är ledig dom 2 dagar jag har skola. Jag har inte heller samma problem med min skada när jag är på mitt jobb på grund av annan bransch och därav andra arbetsuppgifter. Men undrar om det på något sätt skulle vara olagligt/ ej okej att nu då ta det och jobba under denna tiden? Som sagt har jag endast ca. 2 mån kvar till studenten så hoppar helst inte av för att ta jobbet, men ser fortfarande en enorm möjlighet med det här jobbet då det ger mig stora möjligheter inför framtiden då det är den bransch jag vill jobba inom.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda!
    Grattis till jobberbjudandet!
    I Sverige får man börja jobba när man fyllt 13 år och det är inte olagligt att studera och jobba samtidigt. Men det är mycket ovanligt att en gymnasieelev jobbar heltid samtidigt som hen läser på gymnasiet. Om du vill vara helt säker kan du höra med skolverket, med arbetsförmedlingen och med rektor på din skola. Jag har inte fått en sådan fråga förut, alltså om möjlighet att jobba heltid och läsa på gymnasiet samtidigt. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara olagligt, men är inte jurist. Jag undrar dock hur du ska hinna förbereda dig inför tentorna (du ska ju tenta av ett antal kurser) eller hinner du tenta av dem innan du ska börja jobba heltid?
    Lycka till med jobbet och med dina studier!

    • : Då det är en lärlingsutbildning så är det 3 kurser som ska testas av praktiskt under en heldag. Detta är inget som behöver förberedas inför och kommer dessutom vara innan heltidstjänster börjar. Det jag tänkte kanske inte var tillåtet att jag gjorde var att jag jobbade då det blir som att jag testar av kurserna på grund av sjukskrivning?
    • Julia : Man får jobba eller studera även om man är sjukskriven på heltid. Det som man inte får göra är att få ekonomisk ersättning för att man inte är kapabel att jobba eller studera (t.ex sjukpenning från försäkringskassan) och samtidigt få lön eller studiehjälp/studiemedel.