Muskelknutten

    Hej! Jag vill läsa en utbildning, de 2 yrkesroller som intresserar mig är sjuksköterska (Göteborgs universitet) och logistiker (Chalmers) även fast de är väldigt olika. Vilket yrke tror du är bäst för att kunna få jobb utomlands? Jag vill nämligen flytta till Argentina så det viktigaste för mig är att jag kan använda utbildningen utomlands så utgå ditt svar från ett sådant perspektiv, tack.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    generellt är det så att man har lättare att få jobb om man har högre utbildning som man läser i samma land där man söker jobb för att utbildningar är anpassade till samma land där utbildningarna ges (i alla fall som oftast). Argentina ligger utanför EU och jag vet inte alls vilka krav som ställs där på sjukvårdspersonal och på de som jobbar inom logistik. En sak jag tänker på är arbetstillstånd (rätt att söka jobb i landet)? Och en annan - språket (spanska språket)? Oavsett utbildning, om man inte har rätt att jobba i ett land, då får man inte ngt jobb. Och att kunna landets språk flytande är också jätteviktigt och även av den anledning är det fördelaktigt att läsa högre utbildning i samma land (för att där kommer du läsa på landets språk, alltså i Argentina - med undervisningsspråk spanska).
    Mitt första förslag är därför att du ser över vilka möjligheter du har att skaffa dig utbildning i Argentina. Att i Sverige utbilda sig till sjuksköterska eller till logistiker på spanska ser jag ingen möjlighet till.
    Allmänt sett, krävs arbetskraft våde inom vård, t.ex den kompetens som sjuksköterskor har och inom transport/logistik, t.ex den kompetens som logistiker och speditörer har, i så gott som alla länder. Men om det blir lättare för dig att om några år, i Argentina, få jobb som  sjuksköterska eller som logistiker kan jag inte ge svar på. Fråga på den Argentinska ambassaden i Stockholm om de kan ge dig svar på din fråga eller hänvisa dig till någon som kan ge dig svar eller snarare en kvalificerad gissning (utbildningar du vill gå tar några år och hur situationen ändras i framtiden är det ju egentligen ingen som vet).

    Studie- och yrkesvägledare