Steven
    Hej! Jag har fått plats på teknikprogrammet inr information media undrar om man kan börja jobba med jobb med den inriktning medans man pluggar vidare eller är det omöjligt att få jobb inom det tills man pluggat klart? Sen undrar jag om man har praktik också?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Steven,
    teknikprogrammet på gymnasiet är ett Högskoleförberedande utbildning och ingen Obligatorisk praktik ingår, i alla fall inte som bestämmelserna från Skolverkets sida ser ut... men vissa gymnasieskolor inför (lokalt) praktik-perioder även på högskoleförberedande program. Du måste - alltså- ställa frågan om praktik på just din gymnasieskola.

    Ang. möjlighet att få jobb - så kan "vem som helst" - med vilken utbildning som helst, från det att man fyllt 13 år - börja jobba (men det finns inte ngt. jobb-garanti, det är upp till en arbetsgivare att välja anställa dem som arbetsgivaren tror passar bäst ...).
    Tips - se info på gymnasiekompetensyrken >>.