Zelda

    Hej! Jag är en ganska nyexad förskollärare och känner tyvärr att det troligen inte är något för mig i längden. Något jag har sommarjobbat mycket med är på daglig verksamhet och gruppboende för personer med olika funktionsnedsättningar och tycker det är givande, roligt och inte alls samma stimmiga miljö som på förskolan. Jag känner därför att jag gärna hade velat arbeta på anpassad grundskola/gymnasiet och undrar hur jag kan gå till väga för att kunna det? Jag vet att en möjlig väg är att läsa till speciallärare men jag som förskollärare har inte behörighet till det om jag förstår rätt? Jag vill egentligen ha en vägledning till hur jag kan uppnå detta mål till arbeta i anpassad grundskola. Vill gärna ha en behörighet och inte jobba där som ”obehörig lärare” eller liknande?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Enligt den information som jag har tillgång till gäller följande:
    För att Skolverket ska kunna utfärda lärarlegitimation för en lärare i anpassad skola, krävs att man har Grundlärarexamen mot grundskolans tidigare år + Speciallärarexamen med inriktning på funktionsvariationer.
    Det är skolverkets avdelning för lärarlegitimationer som godkänner utbildningen och utfärdar legitimationer, men när man frågar där så brukar de hänvisa till studievägledare på lärarhögskolorna.
    Så, jag gör samma sak som skolverket - råder dig ta kontakt med studievägledare på lärarhögskolorna.

    Studie- och yrkesvägledare