Henrik

    Hejsan SYV! Jag har blivit väldigt intresserad av att flytta till Kalifornien, men man måste ju ha ett jobb då för att försörja sig. Så min fråga till er är: Vilken/vilka utbildningar på universitetet eller yrkeshögskola är bäst att gå för att få jobb utomlands? Mvh, Henrik Weimer

    • Jelena : det är bäst du utbildar dig till det som du är duktig på eller intresserad av. Vilken utbildning arbetsgivare i Kalifornien föredrar? Gissningsvis i första hand de utbildningar de bäst känner till, alltså egna, lokala utbildningar, som man läser i Kalifornien. :)
    • : Håller med Jelena, kommentar ovan. Oftast vill arbetsgivare anställa med den utbildning som hen känner till bäst, och det är utbildningar från samma land (i USA - helst från samma delstat också, för att det kan finnas olika regler på vem får jobba - certifikat, diplom, licens eller legitimation kan krävas och det är inte samma regler i olika delstatet i USA). Så, fundera på att gå utbildning i USA, helst i Kalifornien. Men även då kan man inte garantera anställning och försörjning.
    • Daniel : När jag läste din fråga tänkte jag direkt på utbildningar inom DATA-IT. Läs i mitt svar, nedan - tips om utb.inom högskola-universitet och yrkeshögskola. :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Henrik,
    om du är intresserad av DATA-IT yrken, så kan du kika på vilka utbildningar som inom det område finns på högskolenivå och inom yrkeshögskola. Högskoleutbildningar är längre och mer teoretiska och yrkeshögskoleutbildningar är ofta kortare och ofta också mycket mer praktiska samt innehåller LiA, Lärande i Arbete (en sort praktik). Utbud av högskoleutbildningar på de svenska lärosätena finns på www.studera.nu och de sökbara högskoleutbildningar finner du på www.antagning.se Ansökningsperiod inför start på högskolor-universitet, i Sverige, blir från mitten på mars till 15 april 2021.
    ***
    ang.yrkeshögskola
    Utbud av yh-utb.finns på www.yhguiden.se
    se gärna några exempel på yh-utb.inom Data.IT som finns inom yrkeshögskola:
    moln-och-virtualiseringsspecialist-campus-molndal
    xenter-botkyrka/it-sakerhetstekniker
    cm-education-ab/futuregames-spelprogrammerare
    internationell-logistiker-speditor-inriktning-digitalisering-hermods-helsingborg
    data-center-technician-engineer-plus-eskilstuna
    automationsingenjor-robotik-teknikhogskolan-jonkoping
    xenter-botkyrka/3d-tekniker
    teknikhogskolan/net-utvecklare-plus-gavle
    net-och-webbutvecklare-molndal
    cm-education-ab/speldesign-futuregames