student

    Jag är svensk och har gått hela min utbildning på svenska förutom nu i universitetet. Jag går i kandidat program i ekonomi som undervisas på engelska och jag undrar vad för jobb jag kan få i sverige med det. Kommer jag bara vara en attraktiv jobb kandidat i ett engelskt talande land eller måste jag översätta allt jag har lärt mig på svenska för att jobba som ekonom i sverige?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej,

    Det finns många arbetsplatser i Sverige som har huvudkontor i Sverige men bedriver verksamhet i hela världen, så oavsett om du vill jobba i Sverige eller utomlands så kommer du garanterat att ha nytta av att ha läst en utbildning på engelska. I en allt mer global värld är kompetens i engelska både viktigt och attraktivt på arbetsmarknaden. Däremot är det förstås så att du kanske har svårare att få jobb på ett mindre svenskt företag som inte jobbar mot en internationell marknad, som kanske kräver att du lär dig yrket också på svenska, vilket jag inte vet om du varken vill eller kan. Är du villig att jobba på ett större företag så tror jag dock inte att du kommer att få några som helst problem att få jobb.

    Kolla lite efter vilka jobbannonser som ligger ute idag, t.ex. på LinkedIn så ser du att väldigt många av dessa är skrivna på engelska, samt att många utländska arbetsgivare söker kompetens över hela världen, där allt fler numera tillåter arbete remote (hemifrån) helt eller delvis (hybrid).

    Lycka till!