Stina

    Jag har ca 1,5 år kvar på ämneslärarutbildningen för att bli klar som engelska och historielärare. När man läser en 4,5 års utbildning så kommer man på andra banor ibland om vad man vill arbeta med och jag känner att jag vill jobba med rehabilitering och hälsa inför arbetslivet. Jag tänker kan jag komma dit med min behörighet sen som lärare? Eventuellt arbeta på företagshälsovård. Eller behövs det mer utbildning än vad de går på personlighet? Finns det andra alternativ än lärare?

    • SYV-besökare :

      företagsläkaren, företagssköterskan, beteendevetaren, hälsopedagogen, ergonomen och arbetsmiljöingenjören - det är yrken som vanligen arbetar inom företagshälsovården. Jag är mycket tveksam till att man med lärarutbildningen skulle passa jobba inom ett av de yrken; "företagsläkare"; "företagssköterskan" är yrken där legitimation krävs. Inom de övriga yrken finns diverse utbildningar men det är andra utbildningar än Lärarutbildningen.

    • Julia : Fick nu svar från Företagshälsan: Nej lärarutbildning är inte direkt något som används under FHV. Här är exempel på yrken. Arbetsmiljöingenjör Arbetsterapeut Ergonom Läkare, rehab Företagssköterska Hälsopedagog Leg psykolog Fysioterapeut.
    • : Om jag skulle utbilda mig till Hälsopedagog, hade det funnits möjlighet till att söka arbete inom företagshälsovård? Eller finns det möjlighet att läsa flera kurser som hälsopedagogik mm för att bli behörig?
    • Milla :

      Enligt de svar vi fick från Företagshälsovården så finns det idag hälsopedagoger anställda hos dem. Hur det blir i framtiden är svårt att veta. Ang ”kurser som hälsopedagogik” - för att bli behörig... förstod jag inte riktigt, behörig till vad vill du bli? Info om yrket Hälsopedagog finner du bl a på https://www.framtid.se/yrke/halsopedagog

    Läs alla kommentarer

    4 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Stina,
    område "rehab & hälsa i arbetslivet" är mycket brett.
    Rehabiliteras kan man behöva av många olika anledningar; det är inte alls samma rehab om man varit utbränd jämfört om man varit med i en trafikolycka och t.ex förlorat en fot eller några fingrar... fysisk och psykisk rehab och i Olika grad och omfattning - som olika professioner sysslar med.
    Sedan finns det rätt mycket administration kring rehab också - t.ex vissa utredare på Försäkringskassan tar beslut om vilka åtgärder inom rehab man har rätt till (jag tror just de utredare på FK heter "personliga handläggare"), under hur lång period och annat runt om det; utredare på FK och även Arbetsförmedlare kan delta i trepartssamtal med den personen som behöver rehabiliteras och representant från hälsovården som också kan vara Företagshälsovården - på så sätt är utredaren på FK eller Arbetsförmedlaren delaktig i beslutsprocessen angående rehabilitering.
    Men om du vill utföra träningspass för personer som ska på nytt lära sig att gå - så måste du få legitimation som fysioterapeut eller som arbetsterapeut och det kan man inte göra utan examen från rätt högskoleprogram; de programmen är 3-åriga program.
    Psykologisk rehab är det legitimerade psykologer som arbetar med; i alla fall så vitt jag vet.
    Du får gärna ta reda på vilka professioner som jobbar inom Företagshälsovården; så vitt jag vet är de flesta legitimerad medicinsk personal - läkare, psykologer, arbets- och fysioterapeuter, sjuksköterskor, kuratorer inom hälso- & sjukvården men också vårdadministratörer/med.sekreterare (här finns det en yrkeshögskoleutbildning som förbereder inför de yrken, men det är inte förbjudet för arbetsgivare att anställa vem hen själv vill då med.sekreterare/vårdadmin. är inte ett legitimations-yrke).
    Du kan prova söka jobb som utredare på FK redan nu och i fall du får jobbet, kan du se om du vill söka "anstånd med bibehållen plats" på din nuvarande utbildning, eller hoppa av din utbildning helt eller stanna kvar på utbildningen.
    Kravet för tjänster som Arbetsförmedlare & Utredare på FK brukar vara "3-årig högskoleutbildning", utan ngn vidare specifikation inom vilka områden utb. kan ligga inom.

    OBS! reglerna förändras ibland och t.ex yrket Kurator-inom-halso-och-sjukvarden blev legitimationsyrke från 1 juli 2019 (innan dess krävdes det ingen legitimation). Oftast blir det högre/hårdare krav på utbildning och behörighet på olika sätt, t.ex införs kravet på Legitimation; alltså att det längre fram i tiden krävs mindre utbilnding t.ex - förekommer i princip inte.

    Om du tar studiemedel från CSN och nu är helt säker på att du inte vill jobba som lärare, då kanske jag vill - tråkigt nog - ge dig råd att hoppa av din utbildning; detta pga studiemedel har man få som längst i 6 år, 12 terminer. Om du tar "för mycket av" studiemedelspotten och sedan vill t.ex läsa på arbetsterapeutprogrammet, då kommer inte studiemedel räcka till och du kanske finner dig utan försörkning under de sista terminerna på utbildningen. CSN kan inte förlänga tiden med studiemedel. Många tror att CSN kommer att göra ett undantag, men de har fel. CSN kan inte göra undantag i detta fallet - i alla fall enligt alla de många fallen som vi på Fråga SYV är bekanta med.
    Alltså, om du klarade av 3 år på lärarprogrammet men nu är helt säker på att du inte vill/kan jobba som lärare, kanske du gör klokt i att hoppa av och sluta ta studiemedel. Försök få ett jobb (vilket jobb som helst) och se dig om - vad du vill göra framöver.
    I stället för att "hoppa av" försök få anstånd med bibehållen studieplats; då ska du kunna återvända till utbildningen, om du senare kommer fram att du ändå vill ta ut lärarexamen.

    Vänligen och med förhoppning att ngt i mitt svar blir på ngt sätt till hjälp!
    L.

    Liselotte
    • : Hejsan! Jag är inte helt säker, är bara det att man kommer in på andra banor och därför jag kollar här. Finns ett magisterprogram på Mittuniversitet som jag var intresserad av på 60 hp halvfart,och tänker mig att man kunde ha jobbat inom konsultverksamheten och ha eget företag i framtiden. Men är som sagt bara tankar. Jag känner att jag vill ge detta en chans med lärarutbildningen då praktiken börjar i vår. Är det att jag tidigare varit insnöad på att jag bara kommer kunna jobba som lärare och man vet ju att det är ett tufft yrke och därför vill man gärna kolla eventuella yrken.
    • Anna : Det är helt OK att titta på andra möjligheter på arbetsmarknaden än vad din utbildning i första hand förbereder för. Du får gärna använda dig av www.framtid.se där öve 2.ooo yrken finns beskrivna.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    utbud av tjänster som Företagshälsovården erbjuder kan ibland även handla om omplacering till nya arbetsplatser där företagshälsovården vanligen använder sig av rekryterare och/eller jobbcoacher för att hitta en ny passande arbetsplats och kanske också för att genomföra kartläggning och motiverande samtal och/eller studiebesök till arbetsplatserna.

    Den delen av företagshälsovården är något som man eventuellt skulle kunna jobba med om man har studie- och yrkesvägledar-, personalvetar-, beteendevetar- och kanske också lärarutbildningen i grunden. Att få heltidsjobb med månadslön inom de arbetsuppgifterna kan vara mycket svårt (kanske t o m omöjligt). Det är inte alltid som "omplacerings-delen" som finns inom företagshälsovården; och om den finns inom så är det ofta konsulter som anlitas på uppdrags- eller timbasis (man kan alltså få ett uppdrag någon gång ibland och just lärarkompetens kanske inte det som företagshälsovården skulle anlita i första hand, utan snarare en studie- och yrkesvägledare eller personalvetare, skulle jag tro).

    Med vänlig hälsning

    ANNA

    Hej igen!
    Vi har nu fått svar från Sveriges Företagshälsor - var god läs nedan:

              Över 4 000 personer är anställda inom företagshälsovårdsbranschen samt ytterligare ett antal som arbetar som underleverantörer och konsulter. Den största yrkesgruppen är företagssköterskor som nästan utgör en tredjedel av branschens alla verksamma. Därefter kommer beteendevetare, företagsläkare och ergonomer, arbetsmiljöingenjörer och hälsovetare samt gruppen administratörer och övriga.
    Företagshälsan arbetar teambaserat och när det gäller arbete med rehabilitering är i många fall nästan alla yrkeskategorier inblandade (utom arbetsmiljöingenjörer som arbetar mer med den fysiska arbetsmiljön).
    Utbildningsnivån är hög inom branschen, alla har en akademisk grundexamen inom sitt område och därefter har övervägande delen en på påbyggnad inom området arbete och hälsa (t ex är läkaren vanligtvis allmänmedicinare med en tilläggspecialitet i arbetsmedicin, sköterskan har specialiserat sig till företagssköterska efter grundexamen, fysioterapeuten har 30 hp i ergonomi etc). Med endast en lärarexamen blir det svårt att hitta något arbete inom företagshälsovården.

    Med vänliga hälsningar
    _______________________________________________
    Sveriges Företagshälsor

    SYV-besökare SYV

    Hej,

    Vanligtvis jobbar följande kategorier inom FöretagsHälsoVården:

    Företagsläkare

    Psykiatriker

    Psykologer

    Beteendevetare

    Organisationskonsulter

    Företagssjuksköterskor

    Undersköterskor

    Hälsopedagoger/hälsovetare

    Fysioterapeuter/ergonomer

    Arbetsmiljöingenjörer.

    Sen finns det ofta olika roller som kan vara t.ex rehab koordinator, samordnare, kund/marknad  ansvarig . ekonomi ansvarig mm.. dessa roller kan någon av de ovan nämnda arbeta som men ibland finns det personer med helt andra grundutbildningar men som har erfarenheter som anses vara rätt för just den rollen.

    På din fråga om just lärare skulle kunna arbeta inom företagshälsovård så beror det ju på om läraren har erfarenheter som kan passa in på just den FHV som de söker jobb på; en lärare kan  t.ex. vara intressant utifrån följande bakgrund:

    ·        En lärare som arbetat som chef, t.ex som skolledare/rektor  (haft eget personalansvar och då fått erfarenhet av rehabiliterings processer och arbetsrätt)

    ·        En lärare som jobbat fackligt med arbetsmiljöfrågor (facklig förtroendeman)

    ·        En lärare som på högskolenivå undervisat i arbetsmiljö/arbetsrätt.

    Med vänlig hälsning

    • Anna : På företagshälsovård arbetar Företagssjuksköterska, Ergonom, Fysioterapeut Företagsläkare, Arbetsterapeut, beteendevetare, arbetsmiljöingenjör och hälsopedagoger Ovanstående är de vanligaste yrkeskategorierna på FHV har inte varit med om att man haft någon med enbart lärarutbildning.
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick idag svar från en sakkunnig, var god läs nedan:

             För att kunna jobba inom företagshälsovården behöver du vara specialist inom ditt område. För att arbeta som rehabsamordnare hos oss behöver du vara företagssköterska, beteendevetare/leg psykolog, fysioterapeut eller studerat motsvarande annan utbildning som är relaterat till rollen. Alltså kommer det inte att räcka att endast ha en utbildning som ämneslärare utan man behöver lägga till något som är inriktat mot den rollen man är intresserad av.

    Yrken som arbetar inom företagshälsovården är: företagsläkare, företagssköterska, rehabsamordnare, organisationskonsult, arbetsmiljöingenjör, undersköterska, beteendevetare, fysioterapeut-ergonom.

    Studie- och yrkesvägledare