Kimia
    Kan man jobba som undersköterska med ett studieintyg efter VO?.Eller krävs det en yrkesexamen?.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    det är arbetsgivare som bestämmer om anställning.
    Det är bättre att ha Gymnasieexamen /som är bevis på att man har fullständiga betyg i en viss garanterad kompetensnivå/.
    Studieintyg skiljer sig åt ganska mycket: om man får F i alla kurser på gymnasiet får man Studieintyg & om man missar en obligatorisk kurs och har A-betyg i alla andra ämnen - får man också ett Studieintyg.

    Jag kan tänka mig att man kan säkert få någon form av anställning /t.ex vikariat/ utan Gymnasieexamen från VO. Det kan bli något svårare att få en fast anställning om man saknar Gymnasieexamen, men det kan gå.
    Om man t.ex. börjar jobba "timmar vid behov" eller en kortare vikariat och visar att man är duktig, kan arbetsgivare bedöma arbetslivserfarenhet räcka för att få längre vikariat eller en fast anställning.

    Som sagt, det är arbetsgivaren som bestämmer & det är klart bättre att ha Gymnasieexamen.
    Hälsningar
    Mikael SYV