Elinor
    Hej!

    Vet ni om någon av dessa utbildningar skulle fungera om man vill jobba med grafisk formgivning eller liknande?
    https://www.kau.se/utbildning/program-och-kurser/program/SGWOM
    https://www.kau.se/utbildning/program-och-kurser/program/SGMKV-SGVK

    Vet att det finns specifika program på skolor som Berghs osv men vill läsa något som är lite bredare för att öka mina chanser till jobb efter examen.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, kika gärna på Yrkeshögskoleutbildningar inom det aktuella kunskapsområde >>

    Varför jag vill rekommendera Yh-utbildningar? Jo, för att de ger jobb. Yh kan endast starta om bedömning görs att möjligheterna på arbetsmarknaden blir goda eller mycket goda för att få jobb när utbildningen slutar. Så är inte fallet med högskoleutbildningar eller andra sorterns utbildningar, där man kan få utbilda sig till arbetslöshet, tyvärr. Det gör man inte inom yrkeshögskola.

    Och ännu en bra sak med yh är att du behöver inte prioritera, du söker varje yh separat, varje yh "i första hand" och sedan om du får plats på flera  -  kan du i så fall välja. Samtidigt som man söker många olika yh, kan man också söka till högskola och till många andra utbildningar samtidigt, oberoende av varandra. Bra att ha valmöjlighet - tänkte jag!

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, jag har tillfrågat en sakkunnig, som är bra insatt i den aktuella branschen och fick följande svar, läs nedan:

       "Generellt skulle jag säga att det är bättre chans att få jobb efter Berghs än efter en högskoleutbildning, även om högskoleutbildningen är "bred", eftersom Berghs har en viss “status” i sitt namn, och samarbetar med många olika företag och har föreläsare från branschen.
    Det blir förvisso mer och mer efterfrågat att ha bred kompetens, men gå en utbildning där man läser “lite av varje” på en högskola tror jag är att bara skrapa på ytan, och de allra flesta unga idag har ganska mycket digital kompetens när det gäller sociala medier, bildredigering och i många fall också “grafisk formgivning” då man layoutar sina bloggar, osv. Läser man en sådan utbildning konkurrerar man således med ganska många, och i många fall människor som inte har så mycket utbildning alls, men som är duktiga och har känsla för form. T.ex. sådana som är mer eller mindre självlärda. Därför skulle jag nog rekommendera Berghs eller liknande, alternativt YH, om målet är att få ett riktigt bra jobb efter utbildningen. Tyvärr kostar Berghs pengar...".

    Liselotte