Ebba
    Hejsan!
    Jag har alltid velat bli psykolog, men kom inte in på linjen. Därför började jag på socionomprogrammet med målet att bli psykoterapeut istället. Jag har nu insett att vägen till en psykoterapeut examen innebär väldigt många år av studier, samt att du måste arbeta på en plats där du kan utföra terapeutiska uppgifter under utbildningens gång.

    Jag undrar vilka arbetet detta kan vara för en socionom? Är det kurator? Eller finns det fler alternativ?

    Jag undrar också om det finns andra vidareutbildningar som ger mig som socionom rätt att hålla terapi/coachande samtal med klienter? Då menar jag på ett djupare plan än kuratorer gör.

    Ytterligare en fråga är: om man bara går grundutbildningen i psykoterapi, blir man behörig till något då? Eller krävs det att hela utbildningen genomförs för att du ska kunna jobba inom det fältet? (Jag vet att du inte kan kalla dig psykoterapeut om du inte går hela programmet, men tänkte om man kan bli vanlig terapeut om man går den första delen bara)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Reglerna kan ändras - t.ex blev Kurator inom hälsovård-& sjukvården Legitimationskrävande yrke och det bara för kort tid sedan. innan dess krävdes inte legitimation. Under tiden du utbildar dig kan flera viktiga förändringar inträffa. Och vi på fråga Syv är inte experter på just det området utan allmänna Syv-ar. De yrken vi känner till beskriver vi på www.framtid.se

    Jag råder dig prata med studievägledare på de utbildningar som intresserar dig. Se också i jobbannonser vad arbetsgivare kräver eller önskar av arbetssökande och ställ frågor till de arbetsgivare som du vill jobba för. Du kan också se om du hittar några förbund eller föreningar som organiserar de yrkesgrupper som du är intresserad av - där borde ju finnas de välinformerade på området sakkunniga.