Ebba
    Hejsan!
    Jag har alltid velat bli psykolog, men kom inte in på linjen. Därför började jag på socionomprogrammet med målet att bli psykoterapeut istället. Jag har nu insett att vägen till en psykoterapeut examen innebär väldigt många år av studier, samt att du måste arbeta på en plats där du kan utföra terapeutiska uppgifter under utbildningens gång.

    Jag undrar vilka arbetet detta kan vara för en socionom? Är det kurator? Eller finns det fler alternativ?

    Jag undrar också om det finns andra vidareutbildningar som ger mig som socionom rätt att hålla terapi/coachande samtal med klienter? Då menar jag på ett djupare plan än kuratorer gör.

    Ytterligare en fråga är: om man bara går grundutbildningen i psykoterapi, blir man behörig till något då? Eller krävs det att hela utbildningen genomförs för att du ska kunna jobba inom det fältet? (Jag vet att du inte kan kalla dig psykoterapeut om du inte går hela programmet, men tänkte om man kan bli vanlig terapeut om man går den första delen bara)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, läs gärna det jag har skrivit på https://www.fragasyv.se/fragor/jobba-med-terapi-som-socionom-1 och tyvärr så kan vi inte ge ett svar på just din fråga. Man måste vara expert inom just det område och vi har inte ngn sådan. Jag vill råda dig se på socialstyrelsens hemsida om vilka regler som gäller och du kan också kontakta socialstyrelsen med dina frågor.

    Och jag beklagar att vi inte kan svara. Jag antar du vill ha rätt svar och tips som blir till hjälp och inte en resonemang kring vad vi tror. Vi skulle behöva kontakta de personer som vi tror vet svaret, invänta deras svar och sedan återberätta för dig. Det kommer ta längre tid än om du själv kontaktar dem.