SYV-besökare SYV

    Ja, det borde du kunna göra.
    Gör ansökan till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Se på din kommuns hemsida när ansökningsperiod ligger i din kommun. Det kan vara så att t.ex under MARS ligger ansökningsperioden till höstterminen 2020 eller under April.. olika i olika kommuner. Bra om du ej missar ansök.perioden.
    För behörighet till högskola kommer du behöva även godkända betyg i svenska 3 och engelska 6.
    Särskild behörighet till olika högskoleutb är Olika. Vilken högskoleutb tänker du på i första hand?

    *****
    Ang. jobba och plugga samtidigt
    Komvux brukar kunna erbjuda kvällskurser och/eller flex-distans. Hur flex och distans är "uppbyggda"/upplagda - kan vara olika. Flex brukar betyda ngt mitt emellan distans och möjlighet att delta på lektionerna ibland, om man kan och/eller fasta tider för att kunna träffa lärarna och ställa frågor. Läs på komvux-sida (hemsida för den kommunen som du är folkbokför i).
    Du kan också se om du kan/vill boka tid hos SYV på komvux i just den kommunen där du är folkbokförd - för att det är där du kommer läsa gymnasiala kurser.
    "Heldistans" är ofta så att man ej går till skolan alls, utan endast håller kontakt med lärare/handledare via Internet, men vid "behov" kan skola kalla in för att t.ex göra ett prov i kursen (speciellt vid misstanke om fusk...). Så, man måste vara beredd att kunna komma till skolan, om det blir aktuellt - även om man läser på distans.
    De som jobbar brukar uppskatta "Flex" - ofta kan man i så fall boka in sig på lektionerna när man kan komma och så gör man resten på egen hand hemma; Vid flex-distans kan man också läsa snabbt eller långsamt, men den långsammaste är nog på 25% av studietakt, alltså 10 timmar per vecka.