David
    Studerar för tillfället till studie- och yrkesvägledare. Det känns som jag valt rätt och att jag förhoppningsvis kommer fungera i rollen som SYV i framtiden. Jag har dock beslutat mig för att jag kommer söka en del kurser efter min examen. Så klart av intresse men främst på grund av att bredda min arbetsmarknad . Mina funderingar går i nuläget kring om jag med en SYV utbildning i ryggen+plus kompletterande kurser (exempelvis vara juridik, socialt arbete, sociologi. terapeutiska samtal ) kan söka jobb som kurator?

    Undrar även om jag med SYV examen kommer söka hälso- och sjukvårdskurator legitimation med rätt kompletterande utbildningar ? Eller om ni tror att det kommer vara möjligt i framtiden.

    Läste följande på UKÄ (Universitetskanslersämbetet) hemsida: "När det gäller behörighetskraven har UKÄ inte kunnat identifiera någon yrkesexamen som motsvarar socionomexamen.

    ­– Men eftersom lärosätena har möjlighet att ställa upp krav på särskild behörighet i form av yrkesverksamhet kan de anta andra än socionomer till utbildningen genom att bedöma att en generell examen tillsammans med yrkeserfarenhet motsvarar en socionomutbildning, säger Tomas Egeltoft."

    Och detta på regeringen.se hemsida:

    "Hälso- och sjukvårdskuratorsexamen blir en yrkesexamen på avancerad nivå och omfattas av 60 högskolepoäng. För examen ställs också krav på avlagd socionomexamen eller annan motsvarande examen. Den totala omfattningen av utbildningen (socionomexamen + hälso- och sjukvårdskuratorsexamen) blir därför 210+60 högskolepoäng, vilket motsvarar 4,5 års heltidsstudier."

    Så min fråga är helt enkelt, kan en SYV utbildning, med rätt kompletteringar, falla under "motsvarande examen" kategorin? Om denna möjlighet kommer att finnas, eller kan tänkas komma att finnas för en person med SYV examen, vilka kompletteringar tror ni kan tänkas krävas? Om ni vet att denna möjlighet inte kommer finnas, eller tror att så inte kommer vara fallet, varför? Framförallt med tanke på att SYV utbildningen innehåller mer samtalsmetodik än socionomprogrammet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej David,
    jag förstår hur du tänker men tror tyvärr inte personer med andra grundutbildningar än just socionomexamen kommer ha en stor chans att få jobb som kurator eller komma in på den utbildningen som kommer att leda till legitimation som sjukvårds-kurator.
    Det är, som sagt, inte vi här på Fråga SYV som bestämmer och vi kan inte vara 100% säkra; det är bedömningar som kommer att göras... och man kan Bedöma olika.

    Varför jag gissar på att det blir svårt (typ nästan omöjligt)?
    Jo, av flera olika anledningar.
    För det första så vet vi att absolut majoritet av kuratorer som är anställda idag har i grunden Socionomexamen; det är mycket ovanligt att få jobb som kurator med en annan grundexamen. Varför det är så, kan jag inte vara säker på... det finns ju idag ännu inte någon legitimation för skolkuratorer t.ex... och egentligen får rektor anställa vem hen vill som skolkurator, men det görs ju inte... eller i alla fall mycket sällan.

    För det andra - så är socionomprogrammet en termin längre och innehåller bl.a studier i socialtjänstlagen och längre praktik än SYV-programmet; socionomexamen kan man inte få ut på annat sätt än genom studier på socionomprogrammet.

    Ang. komma in på 60p-magisterprogrammet för att få ut legitimation som sjukhuskurator
    Jag tror de kommer prioritera folk med socionomexamen: det är enklare för dem + att det finns väldigt många som har socionomexamen; jag tror att det är endast om de får för få sökande - då kanske de kan tänka sig ta in andra yrkeskategorier, men att de då kanske i första hand tittar på sjuksköterskor och inte på SYV-ar.

    Ang. jobba som skolkurator
    Som sagt, är det nästan uteslutande socionomer som får det jobbet. Men jag kan tänka mig att i fall man kanske vikarierar för en kurator vid kurators sjukskrivning, t.ex - enligt rektors anvisning... och gör det under längre tid, kanske kan man i så fall sedan påvisa att man redan har jobbat som kurator och på så sätt får möjlighet att få en tjänst som kurator. Det blir i så fall ett Undantag.

    Om jag personligen eller någon av mina kollegor SYV-ar tycker det är bra eller dåligt, eller hur det borde vara - spelar i detta fallet, tyvärr, ingen roll. Vi bestämmer inte i den frågan. Rektor på skolan kan anställa som SYV eller som Kurator vem hen vill (det finns ännu inte några lagar som påtalar vem som får anställas på de tjänsterna).

    Kika gärna på framtid.se/yrke/studie-och-yrkesvagledare