Albin
    Hej jag är 15 år och det är höstremin i 9an och jag vill så gärna bli pilot och har viljat det sedan jag var liten och jag är ganska så orolig på grund av att jag har dyskalkyli jag är ganska så ledsen om jag aldrig kommer bli pilot. Finns det nått alternativ på gymnasiet? eller något också om man har lite svårt med matematik. För som det står i kraven att bli pilot så man måste gå någon linje som har Fysik, Engelska och Matematik?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Albin!

    Kika gärna på Flygtekniker >> som är ett speciellt gymnasieprogram med egna examensmål. På det programmet läser man bl a kurser som krävs för behörighet till yrkeshögskola där man kan utbilda sig till pilot och i fall du av någon anledning inte kommer att bli pilot, i värsta fall, alltså, kan du kanske bli en flygtekniker eller ingenjör och på ngt sätt ändå arbeta med flygplan eller flygtrafik.

    Ang.matte: om du har dyskalkyli, borde du få hjälp av en speciallärare med matteundervisning i en liten grupp eller individuellt.

    Om du inte kan läsa flygteknikerprogrammet, kan du på gymnasiet ändå bli behörig till pilotutbildningen och det är inte omöjligt att bli behörig på ett valfritt program. Annars så kan man komplettera för behörighet efter gymnasiet. Fysik läser man obligatoriskt på teknikprogrammet och naturvetenskapsprogrammet men det är inte omöjligt att läsa fysik på ett valfritt program som en kurs inom individuellt val. Sök till en gymnasieskola som i sitt utbud har TE och/eller NA.

    Lycka till! Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Vilka gymnasieskolor som erbjuder flygteknikerprogrammet kan du se På GymnasieGuiden>>>