Alwa

    Jag har på det senaste blivit intresserad av att jobba som skötare inom psykiatrisk vård. Men just nu går jag mitt andra år på barn och fritid lärling... Så min fråga till er är om jag på något sätt skulle kunna lägga till kurser så att jag kan jobba som skötare inom psykiatrisk vård efter gymnasiet! Är det något som är möjligt eller måste man plugga efter gymnasiet isånnafall? Och vilka kurser måste jag lägga till?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alwa!
    Vad gäller Skötare inom psyk.vård så är det icke-legitimations-krävande yrke och arbetsgivare får anställa "vem de vill". Därför finns det exempel på att anställda har olika utbildningsbakgrund, men det som ofta efterfrågas av arbetsgivare är att man är utbildad undersköterska med fördjupning inom psykiatri. Ännu bättre är det om man vidareutbildar sig (med grund som undersköterska) till specialistundersköterska inom psykiatri - de utbildningar finns inom yrkeshögskola.

    Liselotte