KajsaR

    Hej! Jag har jobbat i privat regi i många år nu och insett det inte passar mig; konferenser, minikonferenser, kickoffs och allt vad det heter är inte min grej och det förekommer i stor grad privat (jobbar på bank). Jag vill nu bli attraktiv i mitt sökande efter statliga arbeten men jag vill först skaffa mig en fil kand eller liknande för att vara konkurrenskraftig men också för att ha tryggheten av en utbildning! Jag har inga specifika önskemål på exakt jobb, mer än att det ska va statligt och kanske i en roll som civilarbete på polis i diverse yrken (gärna med utredning som ej kräver polis) eller försäkringshandläggare på försäkringskassan eller Skatteverket. Så; Polisen, F-kassan, Skatteverket är mina drömarbetsgivare. Jag har också funderat på sjuksköterska men det känns som man blir mer bakbunden att behöva jobba på sjukhus/vårdcentral då. Dröm är också psykolog men kommer aldrig komma in.

    Snälla hjälp mig hitta bra utbildningar för just mig! Kort om mig: * detaljfokuserad * undersökande och tycker om fakta och gott om information * kreatör och vill gärna ha frihet under ansvar * favoritämnen i skolan: biologi, psykologi, samhällskunskap Jag kan också säga jag kontaktat HR på polisen för att höra vad de helst ser för utbildning om man ska jobba som civil utredare, jag får inga svar tyvärr. :( men jag är som sagt öppen för alla instanser så länge de är statligt eller åtminstone i en regi som ej bedrivs som bank och där man ska socialisera sig i tid och otid. Jag är inte osocial men jag gillar bara inte konferenser, alkohol och såna tillställningar. Läste natur på gymnasiet så jag är behörig till allt som inte kräver Fysik B som jag tog bort till förmån för mer psykologi. Snälla hjälp med i valet vad jag ska kika på !! Gärna på halvdistans/distans och inte YH.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det låter som att du har en tydlig bild av vad du letar efter och vilka arbetsplatser som skulle passa dig bäst. Här är några förslag på utbildningar som kan vara relevanta/passande för de typer av jobb som du är intresserad av:

    1. **Samhällsvetenskapliga programmet med inriktning mot kriminologi**: En bred utbildning som ger dig kunskaper om samhället, kriminologi och rättssystemet. Det kan vara en bra grund för arbete inom polisen (som Civilutredare) eller som försäkringshandläggare/skadereglerare där kunskap om brottslighet och rättssystemet är viktigt.

    2. **Statsvetenskapliga programmet**: En annan möjlighet är att studera statsvetenskap, där du får en djupare förståelse för statsförvaltning, lagstiftning och samhällsstrukturer. Detta kan vara relevant för arbete inom offentlig förvaltning på exempelvis Skatteverket.

    3. **Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot psykologi**: Om du är intresserad av psykologi kan detta vara ett passande val. Du får lära dig om mänskligt beteende, vilket kan vara användbart inom flera olika yrkesområden, inklusive polisen och försäkringskassan.

    4. **Socialt arbete**: En utbildning inom socialt arbete kan också vara relevant för dig, särskilt om du är intresserad av att arbeta med människor och samhällsfrågor. Du kan arbeta som handläggare som kommun eller en myndighet som din arbetsgivare, eller som Utredare på t.ex FK, försäkringskassan. Se bland annat framtid.se/yrke/utredare-forsakringskassan men kika gärna även på flera yrken på www.framtid.se

    5. **Företagsekonomi med inriktning mot offentlig förvaltning**: Om du är intresserad av att arbeta inom offentlig förvaltning kan en utbildning inom företagsekonomi med inriktning mot offentlig förvaltning vara relevant. Du får kunskaper om ekonomi och förvaltning som kan vara mycket användbara inom flera olika statliga verksamheter.

    När du väljer en utbildning är det viktigt att noggrant undersöka programmets innehåll och se till att det matchar dina intressen och framtidsmål. Du får gärna läsa information på utbildningarnas egna webbplatser och även ta kontakt med studievägledare på de institutioner där utbildningarna ges.
    Lycka till med ditt val och din framtida karriär!

    Studie- och yrkesvägledare