Kvinna

    Hejsan, Om Man Är Utbildad Djurvårdare Med D9-Behörighet, Var Kan Man Finna Arbete Som Motsvarar Samma Utbildning I Europa? Funkar Även Med Praktik? Jag Är Inte Intresserad Av Att Utbilda Mig Som Veterinär Eller Djursjukskötare I Nuläget.... Hoppas Någon Kan Hjälpa Mig Med Olika Tips.... //Miss V

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Veronica!
    Du skriver "i Europa" och det finns många olika länder i Europa. Vilka språk kan du så bra att du ska kunna "på det språket" jobba (eller gå på praktik) i "det landet"? Det är i så fall i det landet eller de länderna som jag råder dig kontakta en myndighet som motsvarar det svenska Jordbruksverket, som jag tror bestämmer kring yrken inom Djursjukvård.
    Inom EU borde det vara "liknande bestämmelser" men jag kan inte lova att de är identiska.
    I Sverige gäller det att Jordbruksverket bestämmer om reglerna för Djursjukvård. På Jordbruksverkets webbplats finns en lista på Utländska veterinarmyndigheter, se här. Det är "motsvarande jordbruksverket" myndigheter i EU-länderna (och i listan finns även Storbritannien och Norge, trots att de är inte med i EU). Tips till dig! läs på webbplats som motsvarar jordbruksverket i det landet som du är intresserad av och kontakta den myndigheten om du på deras webbplats inte hittar svar på dina frågor.