Elissa
    Hej, jag går första året i det samhällsvetenskapliga programmet just nu. Jag undrade om jag kan jobba utomlands om jag redan har studerat ett program och tagit min examen här i Sverige? Ett mer detaljerat exempel är låt oss säga att jag har studerat till att bli gymnasielärare i engelska och har tagit min examen men vill jobba i Norge? Skulle det då funka?
    Tack i förhand.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Marwa; varje land har rätt att bestämma vilka kvalifikationer det kräver vad gäller olika yrken, men just inom Nordiska länder finns det tätt samarbete på de flesta områden, se info på norden.org/sv/hallaa-norden.
    ***
    Hur det blir om ett antal år - kan dock ingen ge dig garanti på.
    Allmänt gäller: allt som oftast är det lättare att få jobb om man har utbildning från samma land.
    Men det finns samtidigt många personer som med utbildning från andra länder får jobb i Sverige och med svenska utbildningar får jobb utomlands.
    Vissa utbildningar/yrken är mycket mer "lands-specifika" som ex. jurist (då lagar är olika i olika länder). Men inom utblldning (lärare) brukar det vara relativt lätt att få jobb med utbildning från andra länder.

    Vänligen
    Julia syv

    • Elissa : Okej, tack så mycket för informationen! Men måste man vara medlem i det landet eller räcker det med att man är EU-medlem för att kunna arbeta där?
    • Elissa : Oj, förlåt skrev fel. Menade om man behöver vara medborgare i det landet*
    • Julia : för att få lov att arbeta i ett land måste man ha "arbetstillstånd". Alla medborgare i sitt land har per automatik Arbetstillstånd. De som inte är medborgare, kan per automatik ha arbetstillstånd genom olika samarbetsavtal mellan länderna (som ex. EU-medborgare... eller särskilda avtal 2 länder emellan. De reglerna kan också förändras. Ex. nu går Storbr. ur EU - "brexit"... och nya länder kan ansluta sig till EU... det är alltså, föränderligt... som det är nu, behöver inte vara på samma sätt i framtiden.
    • Elissa : Tack!
    Läs alla kommentarer