SYV-besökare SYV

    Hej L!
    Så detaljerade arbetsmarknadsprognoser görs tyvärr inte. Du kan få väldigt olika svar på frågan du ställer, beroende på vem du frågar (vad den personen har för en personlig åsikt).
    Du skriver inte inom vilken utbildningsform du vill studera... högskola eller yrkeshögskola eller någon annan utbildning...? Om det är yrkeshögskola - så beviljas starter endast om bedömning (rätt eller fel) gjordes att det kommer att finnas jobb för de som tar examen. I annat fall får inte yrkeshögskoleutbildningar lov att starta.
    Däremot inom högskola/universitet finns det många utbildningar efter vilka majoritet går arbetslösa, såvida de ej väljer läsa ännu mer eller ta ett jobb som inte motsvarar den utbildning som de fick på sitt lärosäte.

    Mitt råd
    Välj den inritkningen som tilltalar dig mer. Detta för att man lär sig bättre om man är mer intresserad. Kan du - ex. genom självstudier eller extrakurser - skaffa dig kunskaper inom båda inriktningar, är det ännu bättre: du får då bredare kompetens.

    Lycka till!
    S.