I
    Hej
    Jag är intresserad av juristprogrammet men jag har inte tillräckligt med betyg för att komma in därför så undrar jag vad är behörigheten till juridisk grundår eller basår.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej I, jag förstår det på det viset: du är intresserad av juridik men har för lågt meritvärde för att komma in på juristprogrammet. De råd jag kan ge är att du
    - gör högskoleprovet så många ggr du kan.

    - titta på juridiska inroduktionskurser på Lunds universitet. Juridiska fakulteten erbjuder  bl.a kurser  UJIK och Juridisk introduktionskurs (för mer information om den kursen: http://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-JURF11).
    Vad gäller UJIK så tas alla behöriga in, så vitt jag vet. Kursen ges på distans. De 20 bästa resultat vid kursens slut får garantiplats på juristprogrammet på lunds universitet.

    - titta även på "liknande yrken" till yrket jurist. Yrken kan likna varandra på olika sätt. Du får gärna kasta ett öga på t.ex

    Adoptionskonsult

    Beslutsfattare på Migrationsverket

    Bokförlagsyrken

    Civil utredare

    Ekonom

    Familjerättssekreterare

    Företagsmäklare

    Internationell rättsvetare

    IP-konsult

    IP-paralegal

    Jämställdhetssamordnare

    Kronoinspektör

    Nämndsekreterare

    Paralegal

    Patentombud

    Rättssociolog

    Rättsvetare

    Sakkunnig / rådgivare / förhandlare

    Samhällsvetare

    Skattekonsult

    Utredare