Rose
    Hej! Jag går andra året i gymnasieskolan och har gjort högskoleprovet denna terminen. Ska göra högskoleprovet varje termin nu upp till 3:an. Jag undrar vad för poäng det krävs på HP för att komma in på juristprogrammet. Jag kollade detta och ibland stod det 1,6 eller 1,5, 1,4. Så hur mycket poäng krävs verkligen?, varierar poängen beroende på vilken stad man vill komma in på?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Man Konkurrerar mot andra som söker samma utbildning. Jämförbart med en auktion: vad kommer ett föremål kosta på en auktion? Ingen vet... Folk bjuder över varandra och sedan, i efterhand kan man se vad priset blev.

    • På samma sätt får vi i efterhand veta vart Antagningsgräns "hamnade"....

    Det finns planer på att göra det svårare att komma in på resultatet av högskoleprovet - färre platser kommer troligtvis att tilldelas till den gruppen och högre redultat på HP kommer ge plats på utbildningar.

    Bra att du gör HP flera ggr.!