Sanna
    Låt säga att man börjar på en skola med mycket höga intagningspoäng och de flesta behövt , i princip, alla A för att komma in. Kan alla, eller åtminstone en stor majoritet, få lika höga betyg i gymnasiet (dvs. A/B i alla ämnen)? Kan en lärare ge en hel klass A i ett ämne om alla förtjänar det? Eller förskjuts kraven, så de som är bäst i klassen får bäst betyg? Läroplanen ska ju vara lika i alla skolor, men det verkar inte riktigt rimligt att en hel klass, eller så gott som, kan få absoluta toppbetyg. Förlåt för lite krånglig fråga, jag hoppas du förstår!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Sanna, jag förstår din fråga och det är en legitim och rimlig fråga, men du behöver inte vara orolig för att det är absolut möjligt att alla i en klass får A-betyg i en och samma kurs för att det är enbart varje elevens personliga prestation som mäts mot mål i varje kurs och vad andra elever i klassen har för kunskaper skall inte spela någon roll.
    Läroplanen och målkriterier för varje kurs är det Skolverker som fastställer och det är samma för alla skolor och alla lärare bör sätta betyg enbart utifrån varje elevs prestation /helt oberoende av vad de andra elever i klassen presterar/.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV