Marie

    Hej jag heter Marie och går 1 året på teknikprogrammet. Jag valde SBM som inriktning. Den enda anledningen till varför jag just valde SBM var för att den har arkitekt förberedande kurser, vilket jag vill fortsätta arbeta med i framtiden. Men det ända domina hindra mig från det är min personlighet. Jag som person skulle kunna beskriva mig själv som tråkig, blyg, tyst och väldigt introvert. Jag har svårt att hålla presentationer i skolan och allmänt tala inför folk. Som arkitekt har jag hört krävs att man är väldigt Social vilket jag är långtifrån att vara. Enda anledningen till varför jag vill bli det är för att jag sedan som liten älskade att rita hus, bygga hus på Sims men också inreda dem. Helt ärligt vet jag inte vad jag gillar längre eller vad jag skulle kunna tänka mig bli i framtiden. Jag vet inte om arkitekt yrket är för mig och jag börjar redan känna mig skoltrött och därför skulle jag inte kunna tänka mig gå om ett år för att byta linje. Jag har ingen motivation till detta längre eftersom jag känner mig osäker på om jag verkligen vill bli arkitekt. Men iaf tror du att det finns en plats för introverta personer inom något av arkitekt yrken eller ingenjör yrket? Om inte så undrar jag om du har några tips på yrken som skulle passa just mig. Mvh Marie.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej,

    Om du är intresserad av arkitektyrket och fortfarande tycker att det är roligt att rita och inreda hus så tycker inte jag att du ska oroa dig så mycket över din personlighet, utan snarare fokusera på studierna för att skaffa dig så mycket kunskap du bara kan. Är man duktig på någonting och tycker att det är roligt så brukar resten ordna sig. Det finns många människor som är blyga och osäkra på sig själva och det kan vara särskilt svårt när man är ung och inte riktigt vet vad man vill. Det faktum att du ändå har en ganska klar bild av vad du tycker om att göra ger dig ett försprång framför många andra ungdomar som inte har någon tanke alls om vad de vill göra i framtiden.

    Har du möjlighet så tycker jag att du ska försöka få praktik eller extrajobb på en arkitektfirma eller hos en inredare, t.ex. i receptionen, för att få en bättre bild av vad yrket faktiskt innebär i vardagen, få chansen att träffa människor som har dessa yrken och på så sätt skaffa dig en egen uppfattning om hur det är att arbeta som arkitekt eller inredare. Lyssna inte för mycket på vad andra säger då de allra flesta yrken kan vara väldigt individuella beroende på vilket företag man jobbar på. Det finns också de som driver egen firma inom dessa områden.

    Försök också att jobba på din självkänsla. Jag är helt övertygad om att du inte är så tråkig som du tror och även om det skulle vara så att din blyghet ibland tar överhanden så finns det garanterat mängder av introverta arkitekter som fokuserar på ritandet och låter projektledare och andra anställda hålla i presentationerna. Låt inte dessa tankar hindra dig från att sträva mot ditt drömyrke.

    Det bästa du kan göra är att inte oroa dig så mycket och fokusera på studierna så kommer det andra att ordna sig med tiden.

    Lycka till!