Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vad gäller naturkunskap 2 så finns det ett antal olika "ersättnings"-möjligheter, och det är mycket möjligt att du blir behörig eftersom du läser just på VO. OBS! du måste få ut Examensbevis (inte Studiebevis) från din gymnasial utbildning + även ha godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6 (detta för grundläggande behörighet). Eftersom utbildning till Optiker ligger i Sverige på universitetsnivå, så måste man även ha grundläggande behörighet. Matematik 2 och Naturkunskap 2.
    Om man har godkända betyg i Naturkunskap 1a1 + i några Vård-kurser (se vilka på Antagning.se/nk2) då har man särskild behörighet "i naturkunskap 2". OBS! du behöver även meddela Antagning.se om att du har naturkunskap2-behörighet genom vårdkurserna så att de inte missar det. Se info på antagning.se/nk2 - du kan t.e skicka epost till Antagning.se och meddela på det sättet, alltså via epost.
    Hänvisningar/lästips:
    -- om ersättning för Naturkunskap 2 - se antagning.se/naturkunskap-2
    -- om kraven för examensbevis från gymnasiet se gymnasieGuiden.se/examen
    -- yrkesbeskrivning Optiker - www.framtid.se/optiker

    Studie- och yrkesvägledare