Studie- och yrkesvägledare
    Elev läser på naturprogrammet med utökat 200p (modersmål), alltså 2700p. Har nu i trean fått tre F i inriktnings- programgemensamma karaktärsämnen. Kan eleven få examen?
    • Anna : Nej, det tror jag inte hen kan få ut examensbevis. Ska förklara varför jag tycker så i mitt svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lena,

    du skriver "i trean fått tre F i inriktnings- programgemensamma karaktärsämnen" - och då tänker jag så här:
    om inte beslut om Individ.anpassat program blev (av rektor) fattat innan eleven slutade årskurs 2, är det för sent att fatta det beslutet.
    Och det "vanliga" dvs utan individ.anpassat program - så måste alla programgemensamma ämnen och alla kurser inom en av inriktningar finnas med i examensbeviset som Vanliga kurser, dvs ej U-kurser och det blir med 300 F för mycket "F". Max är 250 poäng F.

    I detta svar utgår jag ifrån Kraven för examensbevis.

    För elevens skull - tänker jag att det kanske är bättre att få Studiebevis och kunna få ut Examensbevis på komvux. För att i annat fall är "F-betygen inlåsta" in i examensbeviset - så eleven får "dras med de F-betygen" för många år framöver.
    Oavsett för- eller nackdelar för eleven, så uppfyller inte hen kraven för examensbevis och bör med det få ett Studiebevis.