Kent
    En elev har blivit antagen till åk3 i gymnasiet på frisök i en annan kommun och har snart gått 3 veckor på skolan.

    Nu visar det sig att hemkommunen inte kommer betala interkommunal ersättning. Kan eleven bli tvungen att sluta ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kent,
    jag kan inte svara på den frågan som du ställde för att sådant händer i princip aldrig. Den mottagande skolan måste försäkra sig om att allt är klart med godkännande /från hemkommunen/ och betalningen - innan de antar en elev.
    Jag har aldrig hört talas om att en elev blev Antagen innan skolan fick ett skriftligt besked från hemkommunen angående en interkommunal ersättning.

    Om eleven vill gå utbildningen, där hen är antagen, råder jag er att prata med skolans rektor, be att rektorn redovisar på vilka grunder eleven blev antagen (om de fick bekräftelse från elevens hemkommun att betalningen kommer att ske). Det är - hur som helst - inte elevens fel och jag tycker inte eleven bör bli drabbad av det.
    Ni kan även hävda att det är för sent att byta till en annan skola då tre veckor av undervisningen har passerat.
    Jag råder er att prata med rektor på skolan och även ta kontakt med Skolverket.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare