Malin

    Kan en elev som ska gå på gymnasiesärskolan välja bort idrott och ändå få en gymnasieexamen. Jag har läst någonstans att man kan "plocka bort" 10%.

    • Valentina :

      Kontakta studievägledare och rektorer på gymnasiesärskolorna som dagligen jobbar med de frågorna - de borde vara bäst rustade att svara på just den typen av frågor. Här ser du en lista på gymnasieskolorna som erbjuder de Nationella programmen inom Gymnasiesärskola: Gymnasieguiden.se/gymnasium?np-gysär

    • Mikael :

      Utgå gärna ifrån Föreskriften om hur gymnasiesärskolebevis bör utformas (2013:158). Du finner den på den här webbplatsen: skolverket.se/api/v1/download/grundforfattning/2013:158

    • SYV-besökare : Jag vill påtala ett annat problem som uppstår om eleven på gymnasiesärskolan väljer bort vissa ämnen (t.ex idrott), nämligen att studierna blir i så fall på deltid och eleven förlorar rätten till förlängd barnbidrag från försäkringskassan. Vad jag tro mig veta är att förlängd barnbidrag får elever på gymnasiesärskolan endast om de bedriver studier på heltid. Väljer eleven bort något ämne blir det deltid och med det, enligt reglerna, måste skolan rapportera till försäkringskassan att eleven läser på deltid och med det kommer inte barnbidraget betalas ut. Kanske kan eleven läsa något annat på de timmarna som hen skulle läsa idrott? Vad gäller uppnå kraven för gymnasiesärskolebeviset, så kommer inte eleven uppfylla de utan betyget i bland annat ämnet Idrott men "vad spelar det för roll"? Att ha eller inte ha gymnasiesärskolebevis gör i princip ingen skillnad för framtida möjligheter på arbetsmarknaden eller vad gäller fortsatta studier (i alla fall enligt vad jag vet).
    • Anna : Var god läs i mitt utökade svar - skolverkets svar till oss via epost, som vi mottog idag, den 6 maj 2022. Hoppas det blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    eleverna som går i gymnasiesärskola läser mot Gymnasiesärskolebevis.

    Reglerna kan man läsa om bl.a på Skolverkets webbplats och  i 8 kapitel i gymnasieförordningen: från §22a  och framåt. Jag klistrar här nedan den text som är relevant till frågan om att uppnå kraven för Gymnasiesärskolebevis:

    Gymnasiesärskolebevis efter nationellt program

    22 a §   Gymnasiesärskolebevis ska utfärdas för den som har avslutat ett nationellt program i gymnasiesärskolan. Av gymnasiesärskolebeviset ska det framgå
       1. vilken studieväg som beviset avser,
       2. vilka kurser som beviset avser, hur många gymnasiesärskolepoäng som varje kurs har omfattat och vilket betyg eleven har fått på varje kurs eller om betyg inte har kunnat sättas enligt 18 kap. 26 § skollagen (2010:800),
       3. i förekommande fall vilka kurser från gymnasieskolan som beviset avser, hur många gymnasiepoäng som varje kurs har omfattat och vilket betyg eleven har fått på varje kurs eller om betyg inte har kunnat sättas enligt 15 kap. 27 § skollagen,
       4. i förekommande fall vilka ämnesområden som beviset avser och deras omfattning,
       5. om eleven har genomfört ett godkänt gymnasiesärskolearbete och vad det i så fall har innehållit,
       6. om eleven har slutfört ett fullständigt, reducerat eller utökat program,
       7. omfattningen av det arbetsplatsförlagda lärandet,
       8. på vilken eller vilka arbetsplatser som eleven har genomfört arbetsplatsförlagt lärande och vilka arbetsuppgifter som eleven har utfört där, och
       9. en bedömning av hur eleven har genomfört arbetsuppgifterna inom ramen för det arbetsplatsförlagda lärandet och gymnasiesärskolearbetet, om eleven begär det.
    Förordning (2013:359).

    Gymnasiesärskolebevis efter individuellt program

    22 b §   Gymnasiesärskolebevis ska utfärdas för den som har avslutat ett individuellt program i gymnasiesärskolan. Av gymnasiesärskolebeviset ska det framgå
       1. att beviset avser ett individuellt program,
       2. vilka ämnesområden som beviset avser och deras omfattning, och
       3. i förekommande fall vilka kurser som beviset avser, hur många gymnasiesärskolepoäng som varje kurs har omfattat och vilket betyg eleven har fått på varje kurs eller om betyg inte har kunnat sättas enligt 18 kap. 26 § skollagen (2010:800).

    Om eleven har genomfört praktik, ska omfattningen av praktiken också framgå av gymnasiesärskolebeviset. Vidare ska det framgå på vilken eller vilka arbetsplatser som praktiken har genomförts och vilka arbetsuppgifter som eleven har utfört där. Beviset ska även innehålla en bedömning av hur eleven har genomfört arbetsuppgifterna inom ramen för praktiken, om eleven begär det. Förordning (2013:359).

    Utfärdande av gymnasiesärskolebevis

    22 c §   Rektorn utfärdar gymnasiesärskolebevis.

    Om en elev har två betyg från samma kurs eller från jämförbara kurser, ska det högsta av dessa betyg tas med i gymnasiesärskolebeviset. Förordning (2013:359).

    Hej igen,

    vi fick idag svar från Skolverket som lyder:

    "Huvudregeln är att idrott och hälsa är ett obligatoriskt ämne som inte kan plockas bort då det är ett gymnasiegemensamt ämne i samtliga nationella program på gymnasiesärskolan.

    En kurs inom idrott och hälsa kan bytas ut mot en annan kurs om rektor fattar beslut om att eleven ska läsa ett individuellt anpassat program.

    Gymnasieförordningen säger att en elevs utbildning i gymnasiesärskolan får avvika från vad som annars gäller för ett nationellt program genom att vissa kurser byts ut, för att eleven ska kunna läsa
       1. kurser enligt gymnasieskolans ämnesplaner,
       2. ämnesområden i individuella program i gymnasiesärskolan, eller
       3. kurser som inte finns i programstrukturen för det program som eleven är antagen till.

    För att en man ska kunna plocka kurser (som t.ex. bort idrott och hälsa 1) ur en elevs studieplan helt krävs det att rektor fattar ett beslut om ett reducerat program.

    Gymnasieförordningen säger att en elev i gymnasiesärskolan kan befrias från undervisning i en eller flera kurser eller gymnasiesärskolearbetet om eleven önskar det och har påtagliga studiesvårigheter som inte kan lösas på något annat sätt eller saknar förutsättningar att klara av ett fullständigt program.

    Om man gör den bedömningen så kan man ta bort kurser inklusive kurser inom ämnet idrott och hälsa. Detta är dock ett beslut man kan ta för en specifik elev med stora studiesvårigheter och inte något man kan göra

    Om en elev har läst ett reducerat program så ska detta framgå av elevens Gymnasiesärskolebevis.

    Källor:

    Gymnasiesärskolebevis: 8 Kap. 22 a§ Gymnasieförordningen

    Individuellt anpassat program: 9 Kap. 4a§ Gymnasieförordningen

    Reducerat program: 9 Kap. 6§ Gymnasieförordningen

    Lagar och förordningar: www.skolverket.se/regelverk ".

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej ! Nu har vi pratat med en SYV som jobbar på en gymnasiesärskola som säger att Idrott är obligatoriskt ämne på gymnasiesärskola och utan ett betyg från ämnet Idrott kan man ej få ut gymnasiesärskolebeviset. Man kan få ut det beviset med icke-godkänt betyg i idrott men ej utan ett betyg. Går man inte på idrottslektionerna kan man inte få ett betyg. Läraren måste ha underlag för att sätta ett betyg och då måste eleven delta i majoritet av lektionerna.
    Vidare tänker jag på att det är bra att röra på sig så mycket som möjligt och även av den anledningen är det bra att försöka motivera eleven delta i idrottslektionerna.
    Men, om eleven absolut inte vill eller kan delta i idrottslektionerna och kommer därför inte få ut gymnasiesärskolebeviset, så kan hen sedan läsa på komvux eller söka praktikplats eller anställning även utan det beviset. Det är inte obligatoriskt att ha ett gymnasiesärskolebevis för att kunna antas till utbildningar, få praktikplats eller anställning.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    • Julia : Jag är inte säker på att den SYV-en som Mikael pratade med (se svar ovan) har rätt. Jag har pratat med en anna SYV som i många år har jobbat med gymnasiesärskolefrågor och hon säger att alla elever som gick på gymnasiesärskola och fick minst ett betyg får Gymnasiesärskolebeviset, som är en förteckning över vilka kurser eleven fick betyg i (är det endast en kurs, då står det den kursen i gymnasiesärskolebeviset). Så, det finns egentligen, enligt henne i alla fall, inte några "krav" förutom att få betyg i en kurs, vilken kurs som helst som finns inom gymsär - och då får eleven ut Gymnasiesärskolebeviset där detn kursen finns med (i vilken eleven fick betyget).