Sara

    Jag studerar just nu till förskollärare och tar mitt examen nu i juni. Jag undrar om jag efter legitimationen kan läsa vidare till studie och yrkesvägledare utbildningen? och isåfall behöver jag läsa hela utbildningen eller kan jag komplettera med några kurser för att bli studie och yrkesvägledare ?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    jag tror tyvärr att du kommer behöva läsa hela SYV-programmet; detta för att inga kurser som läses på förskollärarprogrammet och på SYV-programmet är, enligt vad jag vet, desamma. Du får annars gärna höra med studievägledare på Syv-utbildningar. Det vanliga är att man söker till ett program och om man är antagen, ansöker man om tillgodoräknande av tidigare utbildning. Det brukar tyvärr inte vara möjligt att få förhandsbesked om ev.tillgodoräknande. Men hör, som sagt, med syv-programmens studievägledare.
    Vad jag vet, så är kurserna olika på förskollärarprogrammet och på SYV-programmet (känner inte till några gemensamma kurser).

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    behörighetskravet inför Överbryggande kurspaket mot studie- och yrkesvägledarexamen är LÄRAR-examen (inte Förskollärarexamen) eller socionomexamen. Jag tror inte du blir bedömd som behörig sökande. Du kan med den frågan kontakta antagningsgruppen på det lärosäte där utbildningen ges. Anledning till varför jag är mycket tveksam till att en förskollärare skulle bli bedömd som behörig är att förskollärare jobbar med mycket yngre barn, än vad SYV-ar brukar göra.
    Sedan tittade jag också på antagningsstatistiken och se att den som kom in sist (med lägsta merit) hade 285 högskolepoäng avklarade. Urvalsgrund till Överbryggande kurspaket mot studie- och yrkesvägledarexamen är totalt antal poäng från tidigare högskolestudier. Om du skulle bli bedömd som behörig sökande, skulle du i så fall ej antas på grund av att du har för få högskolepoäng "i bagaget". Lärarprogrammen går ofta på 240 hp, men finns också de som är längre. Det finns några få lärar- program som är på 180 hp och de som har examen från de är behörig sökande till Överbryggande kurspaket mot studie- och yrkesvägledarexamen men skulle inte heller antas pga för få högskolepoäng (i alla fall enligt vad jag kunde se i statistiken).
    Sammanfattning
    Jag tror inte du kommer med förskollärarexamen anses som behörig sökande till Överbryggande kurspaket mot studie- och yrkesvägledarexamen. Men får att få ett definitivt svar kontakta antagningsgruppen på Umeå Universitet. Kontaktformulär till det lärosäte finns på umu.se/kontakt