Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Dodo!

    Det finns ett antal annonser på Arbetsförmedlingens hemsida där arbetsgivare söker Kemister och bl a formulerar arbetsgivare sina krav på vilken utbildning en kemist ska ha - på det här sättet: Vi söker dig som har en universitetsutbildning med inriktning mot kemi (t.ex. magister, master, apotekare, civilingenjör eller motsvarande). Du ska ha goda teoretiska kunskaper i analytisk kemi och praktisk erfarenhet av bioanalys av läkemedel med masspektrometriska tekniker.

    Du får gärna kika på alla de andra annonserna - hur arbetsgivare formulerar krav på utbildning för en Kemist.

    Du kan också kontakta några arbetsgivare /deras personalavdelningar/ och fråga om du med din utbildning skulle kunna bli aktuell för anställning som Kemist.

    En bra idé kan också vara att prata med Studievägledare på den institutionen där du läser nu. Se också om det finns Karriärvägledare å din högskola som ofta är anställd på Central Studievägledningen eller på ett Karriärcentrum.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar

    Liselotte Syv

    Liselotte