Sofia

    Hej! Jag har/håller på att läsa Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning på beteendevetenskap. Jag har 1100 poäng från gymnasiet och har hittills även 1100 poäng från komvux. Jag har således 2200 poäng sammanlagt i nuläget. Framöver planerar jag att fortsätta att läsa ytterligare två 100-poängskurser på komvux, för att ta ut en komvuxexamen på 2400 poäng. Jag har betyg i alla obligatoriska kurser som krävs för att få begära ut en examen, bortsett från Matematik 2b, som jag läser just nu. Min fråga berör den sista 100-poängskursen som jag behöver läsa innan jag kan begära ut min examen. Min fråga till er på frågasyv.se är huruvida jag har rätt att läsa en kurs som ingår inom Vård-och omsorgsprogrammet på komvux och inkludera denna kurs inom de 2400 poäng i min examen med inriktning Samhällskunskap och humaniora? Anledningen är att jag vill läsa kursen Psykiatri 1, som ingår i Vård-och omsorgsprogrammet, och att jag för närvarande arbetar på ett LSS-boende för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Jag vill läsa kursen Psykiatri 1, dels eftersom den intresserar mig, att jag har nytta av kursen i mitt arbete och eftersom jag behöver läsa ytterligare en kurs på 100-poäng. På Skolverkets hemsida står det att “Övriga betyg som ingår i en sådan gymnasieexamen ska till övervägande del vara satta på andra kurser som får ingå i samhällsvetenskapsprogrammet, ekonomiprogrammet, humanistiska programmet eller estetiska programmet inom gymnasieskolan. Med lydelsen till övervägande del avses mer än hälften av de återstående kurser som ingår inom studieområdet samhällsvetenskap och humaniora.” Källa: https://www.skolverket.se/skolutveckling/anordna-och-administrera-utbildning/administrera-utbildning/examen-och-slutbetyg-inom-komvux-pa-gymnasial-niva Jag vill tillägga att den övervägande delen av mina betyg ingår inom studieområdet samhällsvetenskap och humaniora, precis enligt Skolverkets anvisningar. Det talas om “övervägande del”, och det står inget om huruvida kurser inom Vård-och omsorgsprogrammet får ingå. Jag undrar alltså om jag har rätt, enligt de regler som finns ang. sammansättning av en komvuxexamen, att tillgodoräkna mig och inkludera denna kurs i min examen– trots att den tillhör ett praktiskt yrkesprogram?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    det är ingenting som säger att du inte kan få in kursen Psykiatri1 eller en annan kurs inom område Medicin/vård-och-omsorg i din examen inom område Samhälle-Humaniora från komvux. Jag kan dock inte lova dig att komvux i din kommun kan erbjuda läsa Psykiatri1 (se om den kursen finns i utbudet på komvux i din kommun). Det kan t.ex hända att den kursen erbjuds i din kommun endast inom Paketet: vård och omsorg (utbildning till undersköterska).
    Om du får betyget i den kursen genom studier eller genom en prövning, så ser jag inga hinder att få ta in den kursen i examen från komvux.
    Jag vill dock påminna dig om att du måste inom 2400poäng ha godkänt betyg i en 100p.kurs Gymnasiearbete eller Komvuxarbete. Och ännu en viktig sak är att ej glömma att betyget i Idrott och hälsa 1 får ej ingå i examen från komvux (ändring i reglerna från 1 jan 2017).

    • Sofia :

      Hej Anna!

      Tack så hemskt mycket för ditt svar, det var mycket hjälpsamt! Komvux i min kommun erbjuder kursen Psykiatri 1 som en fristående kurs sedan en termin tillbaka, tidigare ingick den endast inom kurspaketet vård-och omsorg. Det var när jag upptäckte att den erbjöds som fristående kurs som jag fick idén att skriva till er och fråga om råd.

      Inom mina 2400 poäng har jag redan godkänt i Komvuxarbetet och jag har redan räknat bort kursen Idrott och hälsa 1 inom poängen.

      Jag ska nu gå vidare med att ansöka till Psykiatri 1, tack vare ditt svar!

    • Mikael : vi på FråGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!