Filip
    Hej, jag läser just nu upp kursen engelska 7. Nu häri slutet så har jag gått in på min kommuns hemsida där jag kan se min studieplan samt mina tidigare kurser och betyg. Där ser jag att betyget E är satt men läraren har ej sagt något om att betyget är satt utan istället så fick jag två uppgifter som hen ville att jag skulle "komplettera" innan hen tog en slutgiltig ställning. Så min fråga är, kan detta bet som satts i min studieplan ändras från E till F?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Filip,

    det är mycket ovanligt att man kan i "studieplanen" se satta betyg.

    Betyget är "satt" när läraren har skrivit under betyget och lämnat in till expeditionen/utbildningsadministratören för införandet i en så kallad "betygskatalog". Ett felaktigt satt betyg kan ändras - om rektor fattar beslut om det.

    Det kan t.ex förekomma att pga "mänsklig faktor" så sattes betyget på "fel" studerande. Om sådant kommer fram, kan rektor fatta beslut att även när allt är "satt" ändå ändra i efterhand.

    Vad som hände i just "ditt fall" fram tills nu, kan vi här på Fråga SYV omöjligen veta.
    Jag råder dig följa lärarens instruktioner/råd/förslag/anvisningar och komplettera så gott du kan, göra ditt bästa. I så fall kan du kanske få högre än E betyg. Och så riskerar du inte få F. Eller så har du i alla fall gjort ditt bästa.

    Du får givetvis fråga läraren om hen har redan satt kursbetyget "på dig". Vilket svar du får - vet vi inte... det kan vara allt från "ja, det är klart" eller "nej, jag har inte satt betyget". Vad som syns i din studieplan och varför - ?? - kan inte jag svara på. Det kan vara ett tekniskt fel... eller att betyget är "satt" på fel studerande /mänskligt fel/ eller så har läraren redan satt betyget i tron om att du lämnar in kompletteringar. Och vad som händer om du inte kompletterar... ?? - kan tyvärr inte svara på det heller.

    Sammanfattning;
    det är bäst att försöka följa lärarens anvisningar och göra sitt bästa fram tills du får ett klart besked från läraren att hen har satt betyget på kursen.

    Hälsningar

    Daniel