Alex

    Jag har en vän som går i nian som har varit borta i nästan två månader på grund av sin sjukdom, ungefär halva tiden i taget med någon månads mellanrum. Han är orolig för att det kan sänka hans betyg denna och även nästa termin (jämfört med hur det var innan han blev sjuk) . Han har varit borta från skolan på grund av en kronisk sjukdom och har därför inte kunnat vara med i skolan men han har pluggat en del hemma och gjort vissa uppgifter på distans. Jag pratade med några andra vänner som också varit borta längre perioder och de sa att frånvaron inte påverkat deras betyg eftersom de ändå har kommit ikapp (både på grundskolan och gymnasiet). Så vad gäller egentligen, hur mycket kan frånvaron påverka betygen (om man inte får streck såklart) och kan de höjas igen nästa termin?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Läraren bör sätta betyg utifrån vilka kunskaper eleven uppvisar vid tiden för betygssättning. Frånvaro kan påverka möjlighet att skaffa kunskap och även möjlighet för eleven att Visa sina kunskaper t.ex om eleven är borta när Proven äger rum. Men om man är sjuk då är man tyvärr sjuk. Eleven, vårdnadshavare och skolpersonal kan diskutera en omgång (att eleven går om läsåret under vilket hen missade mycket på grund av sjukfrånvaro).