H

    Hej! Jag har precis börjat gymnasiet efter att ha haft ett ganska tufft år i 9an, jag fick jobba från distans hela det året då jag har autism och inte klarade av att vara där. Pågrund av detta så plockade min specialpedagog bort några ämnen för att det skulle bli lättare för mig, detta resulterade i lägre merit och jag kom bara in på hantverk stylist programmet. Min största dröm är att bli hjärnkirurg, så min fråga är ifall det finns någon chans att jag kan bli det och isåfall hur ska jag gå till väga? Min autism påverkar min vardag både positivt och negativt, men när jag väl vill något då brinner jag för det och gör allt i min makt för att det ska bli så. Vilket jag tror kan vara positivt i kirurgyrket. Tacksam för svar, mvh

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej H,
    på Hantverksprogrammet finns det tyvärr inte möjlighet att läsa alla de kurser som du behöver för behörighet till läkarprogrammet, men du kan komplettera efter gymnasiet, för att senare kunna söka till universitetet: läkarprogrammet. Kirurg är i grunden läkare, så du måste läsa till läkare först.
    Om du kan, byt till Vård- och omsorgsprogrammet eller sök till VO till nästa höst. VO ligger mer i linje "medicin-läkare-kirurg", än hantverksprogrammet.

    Vänligen
    L.

    Liselotte