Hoda
    Min skola har valt eng7 och jag lyckades inte med eng6 kan jag ändra kursen eng7 till en annan? Exp matte 5 som har också meritpoäng?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Hoda,
    om jag förstod dig rätt, så har du inte fått godkänt betyg i Engelska 6 och vill byta Engelska 7 mot Matematik 5 för att få Meritpoäng.
    Meritpoängen gäller bara vid ansökan till en svensk högskoleutbildning. Om du inte får minst betyg E i Engelska 6, kommer du inte att få ut Gymnasieexamen utan får ett Studieintyg, som inte ger Grundläggande behörighet till högskolestudier och då har du ingen nytta av kurser som ger Meritpoäng.

    Du skriver inte vilket program du läser. Garanterat valbara kurser är olika på olika gymnasieprogram. För att veta om Matte 5 är en garanterat valbar kurs, måste jag veta vilket program du går.

    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej, Jag fått F i Eng 6 men jag ska läsa om kursen. Jag går i 3 år på gymnasiet och läser naturvetenskap programmet, inom våran induvduella val har vi matte 5. Våran skola har lagt Eng 7 som en obligatorisk kurs som man läser men jag har inte lyckats med Eng 6 så måste jag läsa denna kursen ändå ifall det ställer högre krav på eleven eller kan jag ändra Eng 7 kursen till en annan kurs. MVH Hoda Abboud
    • Mikael : Jag skriver ett nytt svar till dig nu. *L*
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Hoda,
    Så här säger reglerna:
    "För att nå en högskoleförberedande examen ska du ha minst 90 procent godkända betyg på en utbildning som omfattar 2500 gymnasiepoäng. Betygen i kurserna svenska/svenska som andraspråk 1, 2, 3, engelska 5, 6 och matematik 1 samt gymnasiearbetet ska vara godkända. En högskoleförberedande examen ger grundläggande behörighet till högskoleutbildning på grundnivå."

    Om du inte får minst E betyg i Engelska 6 kommer du att få Studieintyg som inte ger Grundläggande behörighet. Du kan i så fall läsa på KomVux för att komplettera och få Gymnasieexamen.
    Engelska 7 behöver du inte för behörighet utan den kursen ger Meritpoäng, därför vill många elever läsa den.

    Er skola kan inte tvinga elever läsa Engelska 7 men det är en möjlighet som många elever uppskattar. Det kanske är lättare att ha den kursen schemalagd så att det inte uppstår schemat-krockar. Prata med engelsk lärare - du måste försöka få godkänt betyg i Eng 6. Som tur är, så kan man läsa den på KomVux efter gymnasiet också.

    Önskar dig allt väl!
    Mikael SYV

    • : Tack så mycket du hjälpte mig väldigt mycket!!! <3
    • Milla : Vi på Fragasyv.se är väldigt glada att du upplever att vårt svar hjälpte dig! Bästa hälsningar & lycka till! Milla SYV