Vilma
    Hej!
    Låt oss säga att jag tar studenten till sommaren och känner att jag inte kommer ha möjlighet till jobb efter min utbildning utan måste gå på högskola och jag är redan skolless. Jag har tagit körkort och älskar att köra bil, därför undrar jag om det går att ta en kurs eller gå en till termin för att få förarbehörighet D eller DE så jag kan få ta taxiförarlegitimation när jag bara är arton. Jag citerar Svenska Taxiförbundet;

    "Kunskapskrav för taxiförarlegitimation
    För att uppfylla kraven på körkortsbehörighet ska du antingen ha haft körkort med behörighet B i minst två år i obruten följd och ha fyllt 21 år, eller också ha körkort med behörighet D eller DE.
    Alternativt kan du ha fyllt 18 år, ha körkort med behörigheten B samt en godkänd utbildning inom gymnasieskola eller motsvarande gällande yrkesförarkompetens för fordon som kräver förarbehörigheten D eller DE."

    Det är den sista delen som jag tänker på, om det finns möjlighet att få behörighet fast jag valt "fel" linje och inriktning när det känns lite som att det är försent då det är två månader kvar av gymnasiet.
    Kan jag bil taxiförare efter studenten eller är det försent?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej! Är du 13år eller går du sista året på gymnasiet nu? En person som gick tre år på gymnasiet är inte längre behörig läsa på gymnasiet. D är behörighet för buss och E för släp.

    Du kan se om det finns utbildning till bussförare på KOMVUX och även fråga på arbetsförmedlingen om AF kan köpa utbildning till dig.

    Känner inte någon möjlighet gå en termin och få bussförarbehörighet på gymnasiet men du kan fråga på FT programmet, tror tyvärr inte det går.

    Med vänlig hälsning, Mikael
    • : Det är min syster som jag försöker hjälpa. Hon har gått samhälle inriktning beteendevetenskap och tänkte läsa vidare till frivårdsinspektör men som sagt är hon redan skolless.
    • Mikael : Man kan göra ngt annat ett tag och söka studier senare. Om din syster söker jobb nu och vilar sig från plugget ett år t.ex. Att bli yrkesförare i ung ålder kan vara farligt. Statistik och forskning visar på att det finns stora fördelar att uppnå 24 års åldern innan man börjar jobba inom yrkestrafik,?dock är det bara en rekommendation... Det med åldern, menar jag.