Sheila
    Hej! Jag har några frågor angående att läsa engelska 7 på universitetet, det är så att jag ska börja plugga naturvetenskapligt basår till höstterminen 2016 men jag tänkte läsa engelska 7 innan dess alltså på vårterminen och undrar då vart man kan läsa engelska 7 (enbart den kursen alltså)? Sen undrar jag om den ger meritpoäng? Sist undrar jag även vad som händer om man inte klarar kursen, skulle jag tappa poäng då eller skulle jag ligga på samma som innan jag läste kursen? För jag läste matte 3b i trean och klarade inte den kursen så därför tappade jag ca 1 poäng och hamnade på 16,17 något sånt och jag är hemskt ledsen och orolig för det. Mvh Sheila 19 år

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Sheila!
    Engelska 7 är en GYMNASIEKURS. Du läser den på gymnasieskola eller på Komvux.

    Godkänt betyg i Eng7 ger 1.0 i Merit men man kan totalt få 2.5 i Merit.
    Därför är det så - att i fall du redan har 2.5 i Merit genom andra kurser - då får du inte fler meritpoäng.
    Om du inte har 2.5 i merit sedan innan, då får du merit för Eng7.

    Stämmer det att du har Examensbevis från gymnasiet?
    I så fall vänder du dig till komvux i din så kallade"hemkommunen" - dvs där du är skriven(folkbokförd) och ansöker om att få läsa Engelska 7.
    En annan möjlighet att få betyg i Engelska 7 är genom Prövningar, http://www.fragasyv.se/info/provning

    Angående Matte 3b, som du läste i trean och inte klarade - så är frågan om du vill försöka få godkänt betyg i den kursen. Du skriver att du ska börja plugg naturvetenskapligt basår till höstterminen - och jag råder dig kontrollera vad behörighetskravet är till den utbildningen.
    Det kan krävas godkänt betyg i Matte 3.
    Det är olika på olika högskolor/universitet.

    Återkom om något är oklart!
    Lycka till med dina studier.
    Liselotte, Syv på Fråga SYV
    Liselotte