Emmy
    Hej,
    Jag utbildade mig år 2012 till hälsopedagog (180hp) och blir examinerad som förskollärare dec 2019 (3,5 år studier).
    Jag kommer efter examen arbeta i fsk klass eller förskola, det jag undrar är om jag kan få upp lönen i jämförelse om jag enbart hade fskl-utbildning. Eller vet du om man kan kombinera de två utbildningarna?
    Jag tänker att det är en tillgång med 6,5 års pedagogisk utbildning men skulle behöva lite tips och råd inför framtiden hur jag kan få användning för min titel som hälsopedagog i fsk/fsk klass?

    Tacksam för svar.
    • Julia :

      Mer utbildning (än nödvändigt) ger tyvärr per automatik inte högre lön. Det är upp till en arbetsgivare att bestämma om de kan ge högre lön pga personen även har en annan utbildning som "egentligen inte behövs" för just det jobbet som man ska göra på just den här arbetsplatsen. Att en förskollärare är bättre förskollärare pga hen även är utbildad Hälsopedagog, kan hända, men andra förskollärare som inte har någon "extrautbildning" kanske pga andra meriter kan hävda att de också är bättre förskollärare (ex. kan man tycka att de som har egna barn och de erfarenheter som föräldraskap medför, eller har haft yngre syskon och tagit hand om dem - om man jämför med förskollärare som ej har barn eller yngre syskon) också har extra-meriter och borde förtjäna högre lön.
      Vad jag kan tänka mig du kan hävda eller i alla fall testa: om du erbjuder dig bli Hälsoinspiratör på din blivande arbetsplats (komma med idéer och genomföra friskvårdande aktiviteter för personal, dvs för dina kollegor och kanske tom för andra anställda hos samma arbetsgivare). Uppdrag som hälsoinspiratör kan ge något högre lön men arbetsgivaren kan också erbjuda en annan "modell" - ex. att du kan "ta" ett par timmar varje vecka inom din ordinarie arbetstid till att planera Hälsovårdande aktiviteter för personal - och kanske delta i externa möten utanför arbetsplatsen (på så sätt får du större variation i din arbets-vardag), men det kanske inte medför högre lön, men det kan ändå vara ett PLUS för dig.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    En Legitimerad förskollärare borde kunna få högre lön, jämfört med någon utan legitimation.

    Fråga Skolverket om de kan på ngt sätt ”utöka” legitimationen för dig.

    Ett annat tips - sök tjänster som Förskolechef eller Rektor eller Fritids-samordnare alt be om att få ansvar som Pedagogiskt ansvarig för ngn verksamhet - det kan ge högre lön.

    Studie- och yrkesvägledare