Milla
    Hej, jag är 15 år och ska börja första året på gymnasiet efter sommaren. Jag har tänkt att gå natur inriktningen eftersom den linjen är väldigt bred då jag ännu inte vet vad jag kommer vilja studera vidare till efteråt. Jag planerar att flytta hem till Thailand efter att jag pluggat färdigt och då undrar jag om det är möjligt för mig att jobba där som advokat om jag tar min jurist examen i Sverige? Jag skulle behöva veta eftersom jag alltid velat bli advokat, men om jag inte kommer att kunna använda mig utav min jurist examen så är det väl ingen ide att försöka? Om det inte skulle gå så kan jag välja att plugga vidare till annat eftersom natur linjen som sagt ger tillträde till många högskoleprogram.
    Tack i förväg för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Milla,
    lagar är olika i olika länder, därför är det mycket tveksamt att man ska kunna arbeta som jurist eller advokat i Thailand med en juristexamen från ett annat land. Men för att vara helt säker - är det bäst du frågar de ansvariga Myndigheter i Thailand, för att det är de som bestämmer vilka kvalifikationer som krävs för att få lov att arbeta som jurist eller advokat i Thailand.

    En tanke jag har: kanske kan det bli en framkomlig väg att att utbilda sig inom Internationell rätt i Sverige - för att med den utbildningen, tror jag, det blir lättare att få jobb utomlands.

    Exakt vilka utbildningar som kommer att erbjudas på eftergymnasial nivå om 3 år, när det blir dags för dig att söka - vet vi idag ännu inte.
    Om du går på Naturvetenskapsprogrammet och tar examen, är det mycket riktigt så att du blir behörig till ett stort antal olika eftergymnasiala utbildningar.

    Tips till dig
    I fall du vill i framtiden bo och jobba i Thailand - läs så mycket engelska du kan; läs också så mycket Thailändska du kan; hitta de personer som är kunniga på område "utbildningar och arbetsmarknaden i Thailand" /det hoppas jag du kan få hjälp med via den Thailändska Ambassaden >>>/ och be de personerna om tips samt ställ frågor till dem.
    Kika också gärna på olika yrken på www.framtid.se - för information och inspiration.
    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA