Minna
    Hej!
    Jag undrar om man kan få jobb som biståndshandläggare/biståndsbedömare som beteendevetare?
    I annonserna söker de oftast socionomer så undrar vad jag som beteendevetare skulle kunna läsa för kurser utöver min examen för att få större chans att få denna typ av jobb.
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Minna,

    arbetsgivare får /men ofta inte vill/ anställa andra än socionomer för att göra biståndsbedömningar, men de är sällan villiga att göra det. Det ser de, alltså, ingen anledning till att göra: så länge det finns god tillgång på socionomer som söker sådana jobb, så anställs just dem.
    Kurser som ingår i socionomprogrammet ges inte alla ut som fristående kurser; även praktik ingår i socionomprogrammet och man får Yrkesexamen. Den går inte att få på annat sätt än genom att just läsa på socionomprogrammet.
    Hur skulle man kunna "komma runt" det? - är en svår fråga; det kanske inte går.
    Dock har jag några förslag på vad man kan försöka göra;

    1. kika på Kompletterande utbildning för utländska socionomer, som är på 3 terminer, 90 hp. - finns på GU och SU, dvs i Gbg och i Sthm. och kanske kan starta även på andra lärosäten i framtiden. Här>>> är snabblänk till info om den utb. på Göteborgs Universitet och HÄR>> - till motsvarnde utb. på Stockholms Universitet. Egentligen ska man ha "utländsk fil.kand" + 2 års praktisk arbetslivserfarenhet inom soc.arbete för att kunna bli antagen men kanske kan de anta även en svensk "beteendevetare"... om de får för få sökande, t.ex som direkt motsvarar de kraven som ställs? Du kan i alla fall fråga om det... och vi hoppas och håller tummarna!

    2. sök jobbet som biståndsbedömare med "fel utbildning" och det är inte uteslutet att du kan få jobbet... detta pga det är endast arbetsgivarnas Önskemål, inte någon lag som reglerar detta. Är det ingen socionom som söker, kan även personer med andra utbildningar få jobbet;

    3. det går att få tag på "listan" på vilka kurser som ingår i socionomprogrammet och försöka hitta några kurser som även ges som fristående kurser; jag tror inte det är många kurser som ges som fristående... och söka sedan de kurserna; då kan man sedan i CV_n uppge att man även har med godkänt resultat läst några kurser som ingår i socionomutbildning, men tyvärr får man inte Yrkesexamen som socionom på det sättet, bl a för att man har inte genomgått praktik som ingår i programmet + att alla kurser går inte att läsa som fristående... dvs det går tyvärr inte att få ut yrkesexamen som socionom i Sverige på ngt. annat sätt än genom att läsa på socionomprogrammet.

    Beteendevetare>> är ett samlingsnamn för ett stort antal Olika utbildningar. Och de skiljer sig mer eller mindre mycket från innehållet i socionomprogrammet. Det går inte att ge ett generellt svar på hur mycket det skiljer mellan "beteendevetare" och socionom ... för att det, som sagt, extremt många Olika utbildningar som "faller under" beteendevetare.